خاطره محجوب با اشاره به تاکید رحیم شوقی شهردار مبنی بر نظارت مناسب در فرآیند مرمت و بازسازی مرحله دوم ساختمان ساعت (عمارت بلدیه) واقع در میدان شهدای ذهاب اظهار کرد: ۲۸ شهریور ماه سال جاری مرحله دوم فرآیند مرمت عمارت بلدیه آغاز شده و به مدت ۱۸ ماه ادامه دارد.

مهر گیلان / خاطره محجوب با اشاره به تاکید رحیم شوقی شهردار مبنی بر نظارت مناسب در فرآیند مرمت و بازسازی مرحله دوم ساختمان ساعت (عمارت بلدیه) واقع در میدان شهدای ذهاب اظهار کرد: ۲۸ شهریور ماه سال جاری مرحله دوم فرآیند مرمت عمارت بلدیه آغاز شده و به مدت ۱۸ ماه ادامه دارد.

وی ادامه داد: عملیات پاکسازی و امحای ادوات الحاقی، اجرای سربندی چوب های بام، برداشت اندودها و لایه های فرسوده دیوارهای داخلی و بدنه نما، جمع آوری و رنگ برداری درب و پنجره های چوبی، اجرای گچ و خاک جهت مرمت نماهای گچی، توسط پیمانکار پروژه در حال انجام است. 

معاون بازآفرینی سازمان عمران و بازآفرینی شهرداری رشت با بیان اینکه اجرای پروژه مرمت و بازسازی عمارت بلدیه از پیشرفت فیزیکی ۱۲ درصدی برخوردار است، تصریح کرد: روند عملیات مرمت و بازسازی عمارت بلدیه رشت نشان دهنده پیشرفت فیزیکی متوازن است.

محجوب، معارضان پیرامونی ذیل ساختمان را از چالش های اصلی روند مرمت و بازسازی عمارت بلدیه عنوان کرد و افزود: با توجه به مکاتبه های انجام شده، ابتدا بانک سپه ذیل ساختمان ساعت و داروخانه کارون همکاری لازم را جهت تخلیه و انتقال انجام دادند ضمن اینکه سرپرستی بانک ملت استان با انجام توافق ها و حسن همکاری صورت گرفته پس از ارزیابی قیمت سرقفلی و سیر مراحل قانونی، سرقفل واحد مذکور را به شهرداری رشت واگذار می کند.

معاون بازآفرینی سازمان عمران و بازآفرینی شهرداری رشت به ثبت عمارت بلدیه رشت در فهرست آثار ملی اشاره کرد و گفت: نظارت عالیه بر نحوه اجرای عملیات مرمت و بازسازی به عهده اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان است.

محجوب با بیان اینکه بنای ارزشمند تاریخی بلدیه رشت یکی از مهمترین رویدادهای مرمتی آثار ملی در سطح کشور محسوب می شود، یادآور شد: خاص بودن عمارت با هویت و حافظه تاریخی مردمان شهر رشت و استان پیوندی ناگسستنی دارد و براین اساس تلاش مجموعه شهرداری رشت و در ذیل آن، سازمان عمران و بازآفرینی شهرداری به عنوان کارفرمای پروژه، معطوف بر این است که پروژه مذکور با کیفیت مناسب و در زمان تعیین شده به اتمام برسد تا در نهایت و پس از اتمام فاز نهایی (تهیه و نصب تاسیسات گرمایشی و سرمایشی) عمارت شهرداری رشت با کاربری موزه بلدیه و مردم شناسی به شهروندان و هموطنان گرامی به عنوان ذی نفعان و بهره برداران واقعی ارائه شود.