معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت گیلان اظهار کرد: فروشندگان، بنکداران، عمده و خرده فروشان و شرکت‌های پخش ملزم به رعایت درصد سود مشخص شده، درج قیمت و صدور فاکتور رسمی اقلام شب چلّه برای عرضه کالا به مردم هستند.

مهر گیلان به نقل از روابط عمومی اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان گیلان؛ علیرضا حسینیان تصریح کرد: باتوجه به نزدیک شدن به شب چلّه و افزایش تقاضا برای برخی از کالاها ازجمله انواع آجیل، میوه و تره‌بار، شیرینی و تنقلات به منظور حفظ آرامش بازار و صیانت از حقوق مصرف کنندگان با اتخاذ تدابیر مناسب برای از بین بردن فضای سوء استفاده از بازار و افزایش غیر منطقی قیمت اقلام پرمصرف در این ایام، طرح نظارت و پایش بازار در استان گیلان آغاز شده است.

وی درصد ضرایب هزینه‌های عمده و خرده فروشی کالا مصوبه هیات «تعیین و تثبیت قیمت‌ها» سازمان و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان برای آجیل و خشکبار را سه درصد در عمده فروشی، ۱۰ درصد شرکت‌های پخش و ۱۲ درصد در خرده فروشی اعلام کرد و گفت: درصد ضرایب هزینه‌های عمده فروشی میوه و تره بار و صیفی غیر بسته‌بندی پنج درصد، خرده فروشی بین ۱۵ تا ۳۰ درصد به دلیل فساد پذیری این محصول با نظر کمسیون مرکز نظارت استان تعیین شده که رعایت آن الزامی است؛ باتوجه به مصوبه نظارت کمسیون نظارت استان تمامی واحدهای قنادی نیز ملزم به خالص فروشی هستند.

به گفته وی عدم رعایت ضرایب سود مشخص شده از سوی واحدهای قنادی، میوه و تره‌بار، آجیل و خشکبار با برخورد بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت همراه خواهد بود و پرونده این افراد به مراجع قضایی ارسال می شود.

حسینیان تمرکز در اجرای این طرح و انجام این بازرسی‌ها را در راستای نظارت بیشتر بر اقلام پرمصرف شب چلّه اعلام و اضافه کرد: یکی از برنامه‌هایی که این سازمان دنبال می‌کند انجام گشت‌های مشترک با جهاد کشاورزی، اتاق اصناف و تعزیرات حکومتی در راستای هم افزایی و حصول نتایج مطلوب توام با اطلاع رسانی از طریق رسانه‌ها است.

معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت گیلان اظهار کرد: پس از استخراج گزارشات مرتبط در طول اجرای این طرح و درصورت مشاهده تخلف از سوی بازرسان، موارد از طریق سامانه به اداره تعزیرات حکومتی برای سیر مراحل قضایی ارسال می شود.

حسینیان از شهروندان خواست هرگونه تخلف اعم از کم فروشی، گران فروشی، تقلب، عدم درج قیمت و صدور فاکتور و سایر مسائل مرتبط با قوانین نظام صنفی و تعزیرات حکومتی را از طریق شماره تلفن ۱۲۴ اطلاع رسانی کنند.

معاونت نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان در همکاری با بسیج اصناف، جهاد کشاورزی، تعزیرات حکومتی و اتاق اصناف طرح نظارتی ویژه از ۲۰ آذر تا شب چلّه را در ۲ شیفت صبح و عصر در سطح استان گیلان برگزار می کند.

استان گیلان ۱۲۰ هزار واحد صنفی دارد که حدود ۴۰ هزار واحد صنفی از این تعداد در مرکز استان فعال است. مرکز دریافت گزارشات مردمی شامل وب سرویس ۱۲۴.ir، سامانه تلفن ۱۲۴، به صورت ۲۴ ساعته بر بستر نرم افزاری وب سرویس فعال و دریافت کننده گزارش ها و شکایات مردمی است