مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی گیلان گفت: از ۳۳ شهرک صنعتی گیلان تا کنون تصفیه خانه ۱۱ شهرک دایر و فعال شده است که سه مورد از آنها در دولت سیزدهم در شهرک‌های صنعتی لاهیجان، کوچی چال فومن و لوشان راه‌اندازی شده است.

مهر گیلان / به نقل از روابط عمومی شهرک صنعتی گیلان، مهدی محبوبی اظهار کرد: طبق طرح آمایش صنعتی، پیشتازی در توسعه صنعت یکی از وظایف و ماموریت‌های شرکت شهرک‌هاست که در این راستا با بهره‌برداری از ۱۱ تصفیه‌خانه توانستیم در توسعه صنعت سبز عملکرد موفقی داشته باشیم.

وی علاوه بر سه تصفیه خانه احداث شده در سه شهرک صنعتی طی ۲ سال اخیر عنوان کرد: بزودی تصفیه‌خانه‌ شهرک صنعتی سفید رود رشت و مدول دوم تصفیه خانه لوشان به بهره برداری می‌رسد و شهرک صنعتی لنگرود (نالکیاشهر) نیز در آینده نزدیک وارد مدار می‌شود.

وی پیشرفت فیزیکی مدول دوم تصفیه خانه لوشان و سفید رود را بیش از ۷۰ درصد اعلام کرد و گفت: تصفیه خانه کوچی چال فومن هم بیش از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی عنوان کرد: که با توجه به محدودیت منابع تامین اعتبار در استان برای مدول دوم تصفیه خانه لوشان حداقل ۴۰۰ میلیارد ریال و تصفیه خانه سفیدرود بیش از ۷۰۰ میلیارد ریال و برای شهرک صنعتی کوچی چال فومن بالغ بر ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

رئیس هیات مدیره شرکت شهرک‌های صنعتی گیلان از دیگر اقدامات مهم انجام شده در دولت سیزدهم را تامین برق شهرک‌های صنعتی عنوان و تصریح کرد: طی ۲ سال گذشته برق شهرک‌های صنعتی اطاقور و نیز دریاسر لنگرود، شهرک صنعتی تالش و همچنین شفت تامین شده است.

وی ادامه داد: پروژه احداث ساختمان مرکز خدمات فناوری و کسب و کار شهرک های صنعتی استان نیز که از سالیان متمادی نیمه تمام بود در دولت سیزدهم با رفع نواقص از جمله سیستم های گرمایشی و سرمایشی در اختیار مشاوران کلنیک صنعتی استان قرار گرفت.

به گفته محبوبی، اقدامات مطلوبی با تغییر در رویکرد واگذاری زمین به سرمایه گذاران در استان انجام شده که طبق آن پس از رصد و پایش سه ماهه کلیه واحدهای صنعتی در صورت عدم ساخت و فعالیت بعد از سه مرحله اخطار، قرارداد فسق می شود.

وی هدف دولت از اجرای این برنامه را واگذاری عرصه های صنعتی (با توجه به محدودیت های زمین در گیلان) به سرمایه گذاران واقعی دانست و افزود: طی ۲ سال گذشته بسیاری از قراردادها فسق شد و اراضی بلاتکلیف در شهرک های صنعتی تعیین تکلیف شدند و دوباره چرخه تولید از سر گرفته شد.

رئیس هیات مدیره شرکت شهرک‌های صنعتی گیلان از بازگشت ۹۹ واحد صنعتی در دولت سیزدهم به چرخه صنعت خبر داد و یادآور شد: با حمایت های دولت و استاندار گیلان این واحدها که به دلایلی مانند کمبود نقدینگی، مشکلات بانکی، تکنولوژیکی و فنی غیرفعال بودند، دوباره فعال شدند.

وی تصریح کرد: برخی از واحدهای صنعتی با مشکلاتی از قبیل نیاز به سرمایه گذار و یافتن بازار فروش جدید روبرو بودند که با جایگزینی سرمایه گذاران، تنظیم اجاره نامه موقت و تزریق سرمایه در گردش اشتغال مناسبی در این بخش ایجاد شد و این کارخانه‌ها وارد مدار تولید شدند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی گیلان، یکی از مسئولیت‌های سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی را توانمندسازی واحدهای صنعتی عنوان و تصریح کرد: توانمندسازی و ارتقای صنعتی واحدهای صنعتی برای تولید کالاها مرغوب و باکیفیت قابل رقابت با نمونه های مشابه خارجی با اولویت صادرات از مباحث مهم این سازمان است.

محبوبی با بیان اینکه برای اخذ انواع استاندارها در ارتقای کیفیت و مرغوبیت کالای تولیدی حمایت و مساعدت لازم را خواهیم داشت، تصریح کرد: سال گذشته بیش از ۲۵ واحد صنعتی از این امتیازات برای افزایش کیفیت محصولات خود بهره گرفتند.

در استان گیلان ۳۳ شهرک صنعتی با مساحتی بالغ هزار و ۸۵۸ هکتار فعال هستند و درحال حاضر توسعه شهرک صنعتی رودسر و ایجاد شهرک صنعتی دستک در دستور کار این شرکت است./