استاندار گیلان تاکید کرد: رسانه‌ها با استفاده از ظرفیت های مختلف در مقابل جنگ رسانه ای و روانی امروز دشمن در راستای تقویت سرمایه های اجتماعی و اعتماد عمومی در جامعه، هنرمندانه تلاش کنند.

مهر گیلان / اسدالله عباسی ظهر امروز (یکشنبه) در جلسه شورای اطلاع رسانی استان با بیان اینکه عملکرد صحیح و مطلوب دستگاه های اجرایی به تنهایی موجب تقویت سرمایه اجتماعی نمی شود، افزود: باید تمامی دستگاه های فرهنگی، نهادهای مدنی و خصوصی وغیره از جمله رسانه ها در این مهم نقش بسزایی داشته و برای گذر از این شرایط تلاش کنند.

وی عنوان کرد: دولت خدمات و تلاش های بسیاری در استان به انجام رسانده که برخی از آنها طی روزهای آتی اطلاع رسانی می شود چنانکه در حوزه خرید برنج کشاورزان  پیگیری هایی شده و تصمیماتی هم برای آن گرفته شده که به زودی اطلاع رسانی می شود.

نماینده عالی دولت در گیلان تصریح کرد: همچنین کارهای بسیاری هم در دست اجرا دارد اما انعکاس این تلاش ها به جامعه باید به درستی انجام شود که این خود در ارتقا سطح رضایتمندی مردم اثر دارد و نقش رسانه ها در این حوزه سنگین است. 

*تاکید بر فراهم کردن شرایط مناسب برای آگاهی بخشی به مردم در انتخابات

استاندار گیلان همچنین در ادامه با اشاره به در پیش بودن انتخابات سرنوشت ساز گفت : بسیاری به دنبال دلسردی و نا امید کردن مردم و کاهش مشارکت در انتخابات هستند که نباید این فرصت را به دشمن داد.

وی عنوان کرد: باید همه برای ایجاد فضای انتخاباتی پرشور در استان تلاش کنیم و در این راستا تعیین خط مشی ویژه رسانه‌ای و اطلاع‌رسانی برای ایام انتخابات مورد توجه باشد.

عباسی افزود: در این راستا رسانه ها به منظور جلب مشارکت حداکثری در انتخابات روش ها و رویکردهای اثربخش و در عین حال متفاوتی نسبت به سالهای گذشته پیاده کنند.

نماینده عالی دولت در استان گفت : وظیفه ما فراهم کردن شرایط مناسب برای آگاهی بخشی به مردم است تا تاکید راهبردی مقام معظم رهبری که همانا سلامت، امنیت، رقابت و ایجاد مشارکت حداکثری است، حاصل شود.

استاندار گیلان تصریح کرد: به منظور هماهنگی های بیشتر و استفاده از ظرفیت رسانه ای استان در این حوزه، شورای اطلاع رسانی استان تا زمان برگزاری انتخابات باید به طور مرتب به صورت ۲ هفته یکبار برگزار شود و مصوبات آن نیز لازم الاجراست و ضمانت اجرایی هم دارد.

وی با اشاره به اینکه رسانه های رسمی در استان همکاری و عملکرد خوبی دارند، گفت: برخی از شبه رسانه ها به دلایلی خاصی تلاش دارند با هدف قرار دادن دولت در راستای ترویج ناامیدی در جامعه عمل کنند.

عباسی با بیان اینکه نقد و نقادی عملکردها می تواند زمانی مطلوب باشد که نقد منصفانه باشد، تصریح کرد: باید فضای رسانه های مجازی، رسمی و غیر رسمی از یکدیگر تفکیک شود و در این راستا اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نقش نظارتی خود را در استان به خوبی ایفا نماید.

وی افزود: همچنین در راستای اطلاع رسانی هر چه بهتر خدمات و تلاش های دولت، روابط عمومی های و نیز مدیران دستگاههای اجرایی نیز که در انعکاس عملکردها دچار ضعف و ناتوانی هستند مشخص و در جلسه شورای اطلاع رسانی مطرح شوند.

استاندار گیلان اضافه کرد: امروز در عرصه رسانه ای باید به موضوع تولید محتوای مناسب هم در فضای رسانه ای و نیز فضای مجازی و شبکه های اجتماعی توجه ویژه ای شود و فضاهای خالی را پر کنیم.

 وی عنوان کرد برخی از این فضاهای خالی با رسانه های مکتوب و نوشتاری پر می شود و بخشی دیگر به صورت مجازی که باید این فضاها را به نوعی مدیریت کرد.

عباسی تاکید کرد: برای داشتن انتخاباتی پرشوری حرکت های خوبی درحال انجام است و این عملکردها در نشست مطبوعاتی منعکس خواهد شد.

 وی با تاکید بر جداسازی پلتفرم های داخلی وخارجی گفت: باید با موضوع باز پخش و بازنشر اخبار جعلی برخورد شود در بخش زیر ساخت ارتباطاتی آگاه سازی لازم در خصوص شگردهای رسانه ای رسانه های معاند به مردم اطلاع رسانی شود. 

عباسی تصریح کرد: برای مقابله با اقدامات دشمن باید مختصات فضای افکار عمومی را کامل درک کنیم تا ارتباط ما با جامعه برقرار و عملیات رسانه‌ای موفق انجام شود، شورای اطلاع رسانی استان نیز باید در مسیر در آرامش بخشی، امیدافزایی و فضاسازی مناسب برای زیست ایجاد کند.

وی افزود: ادارات و نهادها جهت مشارکت جویی در انتخابات برنامه های اثربخش و متفاوت از سالهای گذشته را طراحی و اجرا کنند و  روزشمار برگزاری انتخابات به شیوه هنرمندانه از سوی دستگاهها و نهادها به مخاطبان آن بخش اطلاع رسانی شود.

استاندار گیلان اضافه کرد: درخصوص دسترسی بهتر اهالی رسانه به اینترنت، شرکت ارتباطات زیرساخت و مخابرات نسبت به ارائه بسته های تشویقی ویژه همچون اینترنت رایگان، نیم بها برای فعالان این بخش اقدام کند.

وی اظهار کرد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان نیز با همکاری روابط عمومی استانداری گیلان، حوزه هنری و بسیج رسانه، جشنواره رسانه ای «در مسیر انتخاب» با محوریت  تولیدات رسانه ای و شور و نشاط پیش از انتخابات را برنامه ریزی کند و از محتوای ارسالی در جشنواره مذکور با نام صاحب اثر برای فضاسازی انتخابات استفاده شود.

عباسی از صدا و سیما نیز خواست : با طراحی مسابقات تلویزیونی شبانه با محوریت قانون انتخابات نسبت به آگاهی بخشی عمومی اقدام کند.

وی افزود:  باید در فضاسازی محیطی و تدوین برنامه های انتخاباتی، جمعیت روستایی و رای اولی ها نیز به صورت ویژه دیده شوند.

*تولید محتوا و روایت اول باید در پلتفرم های داخلی انجام شود

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری گیلان نیز با تاکید بر لزوم بهره گیری از ظرفیت های پلتفرم های داخلی در بیان روایت اول‌ها رویدادها گفت : باید با کنترل و رصد فضای مجازی بر روی پلتفرم های داخلی، تولید محتوا و بیان روایت اول را در این حوزه  بدست گیریم.  

محمد جلائی در این جلسه اظهار کرد: انتشار وقایع دلخراش غزه در پلتفرم تیک تاک رقم خورد ما نیز می توانیم با استفاده از پلتفرم های داخلی تولید محتوا مناسب و اثرگذار و برتر داشته باشیم. 

وی با اشاره به وقایع مختلفی که استان در ماههای اخیر پشت سر گذاشت، گفت: در این وقایع و حوادث روایت اول با استفاده از ظرفیت رسانه های داخلی موجب شد تا معاند فرصت و فضای مانور از رسانه های معاند گرفته شد.

در این جلسه همچنین هریک از اعضا به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.