فرماندار رشت گفت: گاری کبابی‌های رشت باید از آرایش منظم برخوردار و شناسنامه‌دار شوند؛ این بهم ریختگی و عدم نظم زیبنده شهر نیست.

به گزارش مهر گیلان: «کیا عاشوری» امروز دوشنبه ۲ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ در جلسه شورای بهداشت و ستاد پیشگیری از آنفولانزای فوق حاد پرندگان شهرستان رشت با بیان اینکه بهداشت و سلامت از مؤلفه‌های مؤثر جوامع است که همواره قابل توجه بوده، اظهار کرد: قبل از انقلاب پزشکان خارجی در کشور طبابت می‌کردند اما اکنون شاهد ارتقای جایگاه بهداشت و سلامت در کشور هستیم و شاخصه‌های سلامتی برا اساس استانداردهای جهانی ارزیابی می‌شود.
فرماندار شهرستان رشت با تعامل وهم افزایی می‌توان بسیاری از مسائل و چالش‌ها را حل کرد، افزود: بحث ساماندهی گاری کبابی‌ها و دستفروشان رشت از مطالبات مسئولین استان است. با توجه به اینکه رشت به عنوان شهر خلاق خوراک ثبت یونسکو شده و با این عنوان شناخته می شود، ما با کسب و کار و معیشت این عزیزان مشکل نداریم ولی باید فعالیت این گروه شغلی هم قانونمند شود.
وی گفت: باتوجه به اینکه در اماکن عمومی شهر دستفروشان و گاری کبابی‌ها و چای پزها حضور دارند که اینها باید از نظر بهداشتی مجوز فعالیت داشته و همچنین مرکز بهداشت و دامپزشکی و سایر نهادی ناظر بایستی نظارت مستمر بر فعالیت آنها داشته باشند و در کنار آن موضوعات اجتماعی و روانی هم مد نظر قرار گیرد.
عاشوری با بیان اینکه براساس ماده ۵۵ قانون بحث ساماندهی دستفروشان و گاری کبابی‌ها بر عهده شهرداری است، تصریح کرد: آرایش متفاوت گاری کبابی‌ها، بی ضابطه بودن و تعدد آنها چهره شهر را خراب می‌کند، خیلی از مردم به جهت عدم رعایت بهداشت تمایل به حضور در چنین فضایی ندارند و این خود باعث ایجاد چالش‌های اجتماعی می‌شود.
فرماندار شهرستان رشت با اشاره به اهمیت ساماندهی گاری کبابی‌ها و دستفروشان بیان کرد: گاری کبابی‌های رشت باید از آرایش منظم برخوردار و شناسنامه‌دار شوند، شروع و پایان کار قانونی داشته باشند زیرا این بهم ریختگی و عدم نظم زیبنده شهر نیست.
وی با اشاره به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان ادامه داد: بیشترین عامل اصلی انتقال از طریق فروش طیور زنده در بازارهای محلی است که باید برای پیشگیری و کنترل شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان آموزش و آگاه سازی مردم در دستور کار قرار گیرد، در این راستا باید اقدام به نصب بنرهای اطلاع رسانی و آموزش از طریق رسانه‌ها شود، خصوصا در بخش‌ها که شیوه نگهداری و مصرف طیور متفاوت است.
عاشوری با اشاره به ساماندهی گوهررود و زرجوب تصریح کرد: ۱۰۰ منبع آلودگی این دو روخانه شناسایی شده که بیشترین منبع آلودگی از شهرصنعتی بوده و با پیگیری‌ها استاندار و اختصاص تسهیلاتی تصفیه خانه شهرصنعتی در حال احداث است، در بحث لندفیل سراوان هم مدیریت شیرابه مهم است که اقداماتی در دستورکار قرار دارد؛ یکی از موارد تهیه زباله سوز ۶۰۰ تنی است که تاکنون مغفول مانده و باید با پیش بینی اعتبار جدید این مشکل هم حل شود.
فرماندار رشت مدیریت سگ‌های بلاصاحب را مهم دانست و گفت: سگ‌ها بلاصاحب از نظر بهداشتی، اجتماعی و شرعی نیاز به مدیریت دارند؛ علاوه‌ بر این ،مدیریت زباله‌گردها هم مورد توجه است که علاوه بر تخریب چهره باعث افزایش زحمت پاکبانان شده‌اند.
غربالگری۵۰ درصدی جامعه هدف رشت در پویش ملی دیابت و فشارخون
وی با اشاره به اجرای طرح ملی فشارخون و دیابت در شهرستان بیان کرد: پویش ملی فشار خون و دیابت در شهرستان رشت اجرا شده که جامعه هدف در شهر ۶۵۴ هزار و ۱۲۸ نفر بوده که ۳۲۷ هزار و ۲۲ نفر معادل ۵۰ درصد جامعه هدف غربالگری شدند، در این آمار ۱۰۰ درصد جمعیت روستایی، ۷۰ درصد جمعیت شهری زیر ۲۰ هزار خانوار و ۴۰ درصد جمعیت شهری بررسی شده اند و تا این لحظه ۲۸ هزار و ۸۱ نفر دیابتی و ۴۳ هزار و ۲۹ نفر دارای فشار خون هستند.