رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران در طول چهل‌وچهار سال اخیر در ابعاد مختلف شاهد رشد و بالندگی بوده، اظهار کرد: یکی از این بخش‌ها، رشد و توسعه نظام سلامت اعم از بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین توسعه خدمات دارویی و تجهیزاتی است.

مهر گیلان / کتر محمدتقی آشوبی رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان ظهر امروز در جمع خبرنگاران در سالن اجلاس حوزه ریاست دانشگاه با اشاره به توانمندی‌ها و عزت‌آفرینی انقلاب اسلامی، اظهار کرد: انقلاب اسلامی ایران در طول چهل‌وچهار سال اخیر در ابعاد مختلف شاهد رشد و بالندگی بوده که یکی از این بخش‌ها، رشد و توسعه نظام سلامت اعم از بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین توسعه خدمات دارویی و تجهیزاتی است.

وی با اشاره به افزایش امید به زندگی (متوسط عمر)، افزود: متوسط طول عمر یا میانگین عمر یک شاخص آماری است که نشان می‌دهد افراد یک جامعه به‌طور میانگین چقدر عمر می‌کنند، یا به‌عبارت‌دیگر، انتظار می‌رود چقدر عمر کنند و این شاخص از ۵۹ سال در سال ۱۳۵۷ به ۷۸ سال افزایش‌یافته است.

وی با اشاره به ایجاد و توسعه اورژانس پیش بیمارستانی در طول انقلاب اسلامی، افزود: در سال ۱۳۵۷ تنها ۴ مرکز اورژانس پیش بیمارستانی در سطح استان گیلان وجود داشت اما امروزه ۸۴ مرکز اورژانس در گیلان فعال است.

رئیس دانشگاه علوم پزشک گیلان به رشد کمی و کیفی حرفه پزشکی در انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: در سال ۱۳۵۷، ۲۴۵ پزشک عمومی و ۱۰۲ پزشک متخصص در استان گیلان فعالیت داشتند اما امروزه به برکت انقلاب اسلامی، ۳۲۴۷ پزشک عمومی، ۲۶۲۰ پزشک متخصص، ۱۲۸ پزشک فوق تخصص و ۹۱ پزشک فلوشیپ در سطح استان گیلان در حال ارائه خدمت به مردم هستند.

دکتر آشوبی با بیان اینکه پیش از انقلاب CT اسکن و MRI در کشور و استان گیلان وجود نداشت، تصریح کرد: در سال ۱۳۵۷ حتی یک عدد دستگاه CT اسکن و MRI در استان گیلان وجود نداشت اما خوشبختانه در حال حاضر ۲۹ دستگاه CT اسکن و ۱۱ MRI دولتی و خصوصی در استان گیلان وجود دارد و به مردم خدمت می‌کنند.

وی یکی از بخش‌های توسعه‌یافته نظام سلامت پس از انقلاب اسلامی را ایجاد و گسترش بخش‌های آزمایشگاه طبی دانست و گفت: در حال حاضر ۱۴۱ آزمایشگاه در استان گیلان به مردم خدمت می‌کنند درحالی‌که در سال ۱۳۵۷ تنها ۴۹ واحد آزمایشگاهی در استان وجود داشت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان به انقلاب دارویی اشاره کرد و گفت: درحالی‌که پیش از انقلاب اسلامی ۷۰ درصد داروهای کشور از طریق واردات به دست بیماران می‌رسید، پس از انقلاب داروسازان ایرانی توانستند ۹۷ درصد داروها را در کشور تولید کنند.

دکتر آشوبی با اشاره به رشد فزاینده ایجاد و فعالیت داروخانه در سطح استان، افزود: در استان گیلان پیش از انقلاب ۷۶ باب داروخانه فعال بود و امروزه حدوداً ۵۳۰  داروخانه باعرضه انواع داروها به مردم خدمت می‌کنند.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی سکویی برای محققان و پژوهشگران بوده، تصریح کرد: ایران اسلامی رشد فزاینده‌ای در علم و فناوری داشته است و شاهد ارتقا جایگاه علمی ایران در سطح منطقه و جهان هستیم به‌گونه‌ای که پیش از انقلاب اسلامی حتی یک مرکز تحقیقاتی سلامت‌محور در گیلان وجود نداشت اما امروز هشت مرکز و واحد تحقیقاتی در کنار یک پژوهشکده در نظام سلامت فعال‌شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به افزایش مراکز آموزشی-درمانی و بیمارستانی در استان گیلان طی عمر پربرکت انقلاب اسلامی، خاطرنشان کرد: قبل از انقلاب در استان گیلان ۱۵ بیمارستان وجود داشت و خوشبختانه امروزه ۳۸ بیمارستان و مرکز آموزشی درمانی در راستای خدمات سلامت‌محور به مردم خدمت می‌کنند.

دکتر آشوبی افزایش تخت‌های درمانی را از دیگر دستاوردهای ارزشمند انقلاب اسلامی دانست و افزود: قبل از انقلاب در استان گیلان ۱۵۴۰ تخت درمانی و ۱۲ تخت CCU وجود داشت اما امروز شمار تخت‌های درمانی به ۳۸۸۸ تخت افزایش‌یافته و این در حالی است که این استان دارای ۱۸۰ تخت CCU و ۳۳۹ تخت مراقبت‌های ویژه (ICU) است.

وی به دمیده شدن روح آموزش علوم پزشکی در نظام سلامت گیلان اشاره کرد و گفت: آموزش علوم پزشکی قبل از انقلاب در استان گیلان وجود نداشت اما امروزه در دانشگاه علوم پزشکی گیلان هشت دانشکده با ۵۱۲ هیئت‌علمی در حال انتقال مبانی، مفاهیم و مهارت علوم پزشکی به حدود ۶۰۰۰ نفر دانشجو هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان همچنین به رشد شاخص‌های بهداشتی اشاره کرد و گفت: تعداد شبکه‌های بهداشت از ۱۲ به ۱۶ شبکه و یک مرکز بهداشت، تعداد خانه‌های بهداشت از ۶۰ خانه به ۹۵۹، تعداد مراکز بهداشتی از ۷۰ به ۱۹۷ و همچنین ۱۴۶ پایگاه بهداشتی شهری و روستایی در استان مشغول به فعالیت هستند.

دکتر آشوبی تلاش‌های دولت سیزدهم در راستای ایجاد و توسعه زیرساخت‌های زیربنایی و روبنایی قابل‌توجه توصیف کرد و گفت: تنها در دوساله آغاز به کار دولت سیزدهم ۱۱۸ پروژه باارزش ریالی بیش از ۱۲۲۰ میلیارد تومان افتتاح و به بهره‌برداری رسیده است.

گفتنی است در حاشیه این نشست،  رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در راستای تشویق به ازدواج و تحقق قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده، هدیه‌ای به یکی از زوج‌های خبرنگار که به‌تازگی زندگی مشترک خود را آغاز کردند نیز اهدا کرد.