تیم درمانی فوق تخصصی گوارش و کبد مرکز آموزشی درمانی رازی در رشت، توانست بدون عمل جراحی و آسیب به دستگاه گوارش و تنفسی، قاشق ۱۸ سانتی‌متری را از معده بیمار ۴۲ ساله، خارج کند.

مهر گیلان / تیم درمانی فوق تخصصی گوارش و کبد مرکز آموزشی درمانی رازی در رشت، در رخدادی نادر، توانست بدون عمل جراحی و آسیب به دستگاه گوارش و تنفسی، قاشق ۱۸ سانتی‌متری را از معده بیمار ۴۲ ساله، خارج کند. عصر روز دوشنبه ۳۰ بهمن‌ماه سال جاری، مردی ۴۲ ساله با این شکایت که قاشق فلزی غذاخوری را قورت داده، به مرکز آموزشی درمانی رازی رشت مراجعه کرد و با تشخیص وجود جسم خارجی در دستگاه گوارش، بستری شد.

دکتر افشین شفقی- فوق تخصص گوارش و کبد و مسئول تیم درمان این بیمار در جمع خبرنگاران با تشریح اقدامات درمانی، اظهار کرد: خروج این قاشق با کمک آندوسکوپی با موفقیت و در زمان کوتاهی، انجام شد. به گفته این استاد دانشگاه علوم پزشکی گیلان، طول قاشق فلزی خارج‌شده از معده این بیمار، ۱۸ سانتی‌متر بود که به دیواره معده فشار وارد می‌کرد. دکتر شفقی همچنین به شیوه‌های خاص به کار گرفته‌شده در خارج کردن قاشق از معده این بیمار نیز اشاره کرد و گفت: این جسم خارجی چون طول بلندی داشت و فلزی سخت و انعطاف‌ناپذیر بود، خروجش از حلق به‌راحتی امکان‌پذیر نبود و با مانورهای خاص و با تغییر وضعیت دادن بیمار، خارج شد.

نکته قابل‌ توجه در این شیوه درمانی و نادر اینکه دکتر شفقی- فوق تخصص گوارش و کبد، دکتر نسترن اسودی- رزیدنت گوارش و کبد، دکتر بهنام مسیحی پور- متخصص بیهوشی و دکتر محمد الماسی- متخصص بیهوشی، دکتر سمانه غضنفر تهرانی-متخصص بیهوشی (تیم بیهوشی مجرب) و مریم محسن پور- دستیار پرستاری که یک تیم ورزیده و آموزش‌ دیده در مرکز آموزشی درمانی رازی هستند، بدون‌ آسیب وارد کردن به دستگاه گوارش یا مجاری هوایی و همچنین بدون انجام عمل جراحی روی شکم بیمار، قاشق را از معده خارج کرده‌اند.

بنا بر گفته پزشک معالج، در حال حاضر حال عمومی بیمار خوب است و خارج کردن قاشق در بیمار عارضه‌ای نداده است و به‌زودی مرخص می‌شود.

به گزارش وب‌دا، خارج کردن جسم خارجی نظیر قاشق پیش‌تر تنها با عمل جراحی میسر بود و تاکنون گزارش‌های معدودی از خروج جسم خارجی با این ابعاد و مشخصات از معده بیمار گزارش شده است.