وزیر امور خارجه ایران: توافقنامه هسته ای پابرجا خواهد بود چون من معتقدم، این توافقنامه مبتنی بر عمل کردن به تعهدات همه طرف ها است. به گزارش مهر گیلان ، وزیر امور خارجه ایران ضمن تاکید بر قید نشدن برنامه موشکی در برجام گفت: این توافقنامه پابرجا خواهد ماند. محمد جواد ظریف در گفتگو با شبکه […]

وزیر امور خارجه ایران: توافقنامه هسته ای پابرجا خواهد بود چون من معتقدم، این توافقنامه مبتنی بر عمل کردن به تعهدات همه طرف ها است.

به گزارش مهر گیلان ، وزیر امور خارجه ایران ضمن تاکید بر قید نشدن برنامه موشکی در برجام گفت: این توافقنامه پابرجا خواهد ماند.

محمد جواد ظریف در گفتگو با شبکه ی تلویزیونی ان بی سی به پرسش های متعدد این شبکه تلویزیونی پاسخ داد.
مجری ان بی سی پرسید:
دولت ترامپ اخیرا اعلام کرد که به ایران اخطار می دهد. به نظر شما معنی این جمله چیست؟
وزیر امور خارجه ایران پاسخ داد:
ایران به چنین لحن و گفتاری از طرف آمریکا ، عادت کرده است اما ما به این نوع از گفتار پاسخ خوبی نمی دهیم. چند روز پس از آن اظهارات رئیس جمهور ترامپ و همکارانش، ایرانی ها در سالگرد انقلاب نشان دادند و شاید یکی از بزرگترین اجتماعات در سالهای اخیر بود تا حمایت کنند و همبستگی خود را نشان دهند و اعلام کنند که تهدیدات بر ضد ایران کارایی ندارد. من معتقدم که افراد(در آمریکا) وقت خود را تلف می کنند. به اعتقاد من اگر آنها تصمیم بگیرند از زبان احترام سخن بگویند از زبان منافع مشترک صحبت  کنند ، کارایی بهتری خواهد داشت ، در این صورت است که ایرانی ها پاسخ مثبت خواهند داشت.
مجری گفت:
ایران اخیرا اقدام به آزمایش موشک بالستیک کرده است. دولت آمریکا اقدام ایران در آزمایش موشکی را تحریک کننده توصیف کرد. آیا واقعا زمان مناسبی برای این آزمایش بود؟
وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ گفت:
ما باید دفاع خود را تامین کنیم. ما از نوع تسلیحاتی که در اختیار دیگران در منطقه ما قرار می گیرد بی اطلاع نیستیم. نگاهی به آمارها بیاندازید، کشورهای منطقه ی ما چند برابر ارتش ما هزینه می کنند و تسلیحات می خرند. متاسفانه آمریکا و دیگر کشورهای غربی اساسا هر نوع تسلیحاتی که دارند به این منطقه می فرستند چون مشغول دوشیدن مردم در این منطقه هستند تا پول زیادی بدست آورند. ایران باید ابزارهای دفاعی خود را  تولید کند. ما تاریخی داریم که در آن قربانی  تهاجم شده ایم و هیچ کس هم به کمک ما نیامد. در واقع همه ازطرف مقابل ما حمایت کردند که صدام حسین بود همان فردی که پس از پایان تهاجم به ایران و خروج از سرزمین ها(یی که اشغال کرده بود) ، به بدترین هیولا تبدیل شد. اما در زمانی که او در داخل ایران بود و سرزمین های ما اشغال کرده بود و از تسلیحات شیمیایی برضد مرم ما استفاده می کرد، هیچ کس جرات نکرد به او چیزی بگوید. پس ما باید این درس سخت را یاد بگیریم و تسلیحات خود را تامین کنیم. روش های دفاعی ما تحریک کننده نیستند ، ما تلاش می کنیم ابزارهای دقیق تری برای دفاع از خود تولید کنیم
چون می خواهیم از موشک های خود صرفا برای کلاهک های متعارف  استفاده کنیم و نه برای  کلاهک های هسته ای. به همین علت است که دقت این موشک ها اهمیت دارد. ما باید این موشک ها را آزمایش کنیم.
مجری گفت:
پرسش من به طور خاص درباره زمان انجام آزمایش است. آیا این آزمایش از قبل برنامه ریزی شده بود تا در چنین مقطع زمانی، پیامی را برای واشنگتن ارسال کند؟

محمد جواد ظریف گفت:

 خیر، (زمان آزمایش) زمان ارسال پیام برای هیچ کسی  نبود. ما این کار را زمانی که لازم باشد انجام می دهیم، یعنی زمانی که از جنبه فنی لازم باشد چون همانطور که گفتم ما ابزارهای دفاعی خودمان را تولید می کنیم. زمانی فرا می رسد که  نیاز به آزمودن این موشک ها داریم تا اطمینان یابیم که ما در مسیر درست قرار داریم. به همین علت است که هر زمان ضرورت داشته باشد ما موشک ها را آزمایش می کنیم. مقصود تحریک کنندگی نیست، اما ما  به این علت که یک نفر آنجا آماده است تا آشفته شود،  از دفاع  مان عقب نشینی نمی کنیم.
مجری ان بی سی گفت:
رئیس جمهور شما یعنی آقای روحانی ، رئیس جمهور ترامپ را یک تازه کار خواند و گفت مردم آمریکا تاون  آموخته های ترامپ در امور جهانی را خواهند پرداخت! به نظر می رسد که این اظهارات یک استقبال تهاجمی از این دولت جدید در آمریکا باشد!
محمد جواد ظریف گفت:
ما معتقدیم که دولت های جدید ، برخی وقت ها می خواهند خودشان واقعیت ها را بیازمایند. سیاست هایی که مورد حمایت برخی از اعضای دولت کنونی آمریکا قرار دارد ، قبلا هم آزموده شده بودند و برای دولت کنونی مفید خواهد بود که به تاریخ نگاه کند و تصمیم خود را بگیرد که این سیاست ها هرگز کارایی نداشتند. ایران تهدید شده است، ایران در دولت قبلی تحت تحریم هایی قرار گرفت که فلج کننده نامیده شده بودند. برای  افراد بسیار اهمیت دارد که به یاد داشته باشند دولت اوباما در شروع کار، سخت ترین و شدید ترین تحریمها را برضد ایران اعمال کرد اما نتیجه این تحریم ها عملا دولت(اوباما) را مجبور کرد تا به دنبال مذاکرات با ایران باشد چون وقتی آن تحریم ها آغاز شده بودند ما فقط    تعداد اندکی سانتریفوژ داشتیم که دقیقا دویست سانتریفوژ بودند اما زمانی که« ما» پای میز مذاکره آمدیم،  یعنی وقتی عملا « آنها» پای میز مذاکره آمدند،  ما بیست هزار سانتریفوژ داشتیم. معنی این گفته این است که درس ها باید آموخته شود و برای دولت جدید بسیار دشوار خواهد بود که آن درس ها را بیاموزد ، هیچ لطفی به ایران نشد ،همه گزینه های نادرست در گذشته امتحان شده بودند. تنها  گزینه ی باقیمانده این بود که احتمال دستیابی به یک توافقنامه مرضی الطرفین با ایران را بیازمایند. کاری که دولت قبل کرد همین بود. پس ، به اعتقاد ما، توافقنامه ها مستلزم مصالحه هستند. نمی توان از طریق مواضع زیاده خواهانه به یک توافقنامه رسید ، چه توافقنامه دوجانبه و چه توافقنامه چند جانبه، همانطور که می دانید توافقنامه هسته ای، یک توافقنامه چندجانبه است.
مجری ان بی اس در ادامه از وزیر امور خارجه ایران پرسید:
به نظر می رسد که شما می گوئید تحریم های آمریکا در گذشته ، باعث شد که ایران سانتریفوژهای بیشتری تولید کند ، یعنی پاسخ ایران به تحریم های قبلی افزایش برنامه هسته ای اش بود؟
محمد جواد ظریف گفت:
در واقع نتیجه همین بود. تحریم ها منجر به نتایج منفی اقتصادی می شوند اما باعث تغییر سیاست نمی شوند. منظورم جبر و زور به صورت کل است و فقط تحریم نیست،  یعنی همه نوع جبر و زور .
مجری گفت:
اگر تحریم های جدید آمریکا بر ایران اعمال شوند آیا ایران اقدام به ازسرگیری برنامه هسته ای اش خواهد کرد؟
محمد جواد ظریف گفت:
توافقنامه هسته ای یعنی برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) همه این عناصر را در داخل خود  دارد چون چیزی که باید درک شود این است که توافقنامه هسته ای مبتنی بر اعتماد متقابل نبود بلکه مبتنی بر عدم اعتماد متقابل بود.پس ما همه عناصر را در داخل توافقنامه گنجاندیم تا از هر طرف در مقابل نقض طرف مقابل ، محافظت شود .  چیزی که من به شما می گویم چیز جدیدی نیست بخشی از توافقنامه است، یعنی اگر توافقنامه نقض  شود، ایران حق دارد به برنامه اش بازگردد.
مجری ان بی سی گفت:
من می دانم که در توافقنامه ، بندهای خاصی برای موشک های بالستیک وجود دارد.
محمد جواد ظریف گفت:
خیر، وجود ندارد.
مجری گفت:
این بندها عمدا از توافقنامه بیرون گذاشته شدند.
محمد جواد ظریف گفت:
توافقنامه عمدا به موشک های بالستیک نمی پردازد چون اگر می پرداخت وضعیت پیچیده تر می شد. من یک بخش از مشکل را برای شما توضیح دادم و درباره نبردهای نظامی منطقه ای و ضرورت اقدام ایران برای دفاع از خود صحبت کردم. اگر ما می خواستیم عناصری مثل موشک ها   را بگنجانیم ، توافقنامه آنقدر پیچیده می شد و معنی اش این بود که ما هرگز به توافق نمی رسیدیم.
توافقنامه حتی به موشک اشاره هم نمی کند اما قطعنامه ای که در شورای امنیت سازمان ملل متحد تصویب شد تا توافقنامه را مورد تائید قرار دهد، اشاره هایی به موشک ها  دارد که بسیار متفاوت با اشاره هایی است که در قطعنامه های قبلی بودند.
مجری گفت:
من درک می کنم که موشک ها از توافقنامه بیرون گذاشته شدند اما رئیس جمهور ترامپ گفت ایران دارد با آتش بازی می کند. این  گفته به معنی آغاز یک روابط خوب نیست.
محمد جواد ظریف  گفت:
همین طور است قطعا نیست.  این زبان تهدید شبیه همان زبان تهدیدی است که منجر به نتایج مثبت نمی شود.
مجری ان بی سی گفت:
آیا معتقدید که توافقنامه هسته ای پابرجا خواهد بود؟
وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ گفت:
به اعتقاد من، توافقنامه هسته ای پابرجا خواهد بود چون من معتقدم، این توافقنامه  مبتنی بر عمل کردن به تعهدات همه طرف ها است. توافقنامه ی کاملی در دنیا وجود ندارد.  توافقنامه ای که برای هر یک از طرفین کامل باشد معنی اش این است که برای طرف دیگر فاجعه رخ داده است. پس ما توافقنامه کامل نداریم، این توافقنامه شامل همه آن چیزهایی نیست که ما می خواستیم و نیز قطعا شامل همه چیزهایی نیست که آمریکا می خواست. این توافقنامه دربرگیرنده حداقل هایی بود که باعث شد همه بگویند« باشد » این چیزی نبود که ما می خواستیم ، این چیزی بود که ما به آن دست یافتیم و این توافقنامه به نگرانی اصلی ما پاسخ می دهد. آمریکا ظاهرا می خواست که ایران تسلیحات هسته ای تولید نکند ما از همان آغاز می دانستیم که نه تنها تسلیحات هسته ای مغایر با اصول ما هستند بلکه تسلیحات هسته ای  امنیت ما را افزایش نمی دهند، پس ما هیچ قصدی برای تولید تسلیحات  هسته ای نداشتیم  ، تحقیق آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره به اصطلاح« ابعاد نظامی» مربوط به برنامه هسته ای ایران، منجر به این نتیجه گیری شد که ایران هرگز تلاش نکرد تسلیحات هسته ای تولید کند. پس این ایده مختومه شد و اکنون آمریکا ، دستکم دولت قبلی آمریکا، متقاعد شد که برنامه هسته ای ایران تماما صلح آمیز باقی خواهد ماند.
مجری ان بی سی گفت:
آیا شما پیش بینی می کنید که رئیس جمهور ترامپ تلاش کند  درباره توافقنامه مجددا مذاکره کند ، آنگونه که وی چنین اظهار داشته است؟
موضع ایران چه خواهد بود؟
محمد جواد ظریف گفت:
توافقنامه یک توافقنامه چندجانبه است. توافقنامه های چندجانبه قابل مذاکره مجدد نیستند چون باعث باز شدن در جعبه دردسرها خواهد شد و اساسا معنی اش از بین رفتن توافقنامه خواهد بود. توافقنامه یک معامله است   که در آن هفت کشور مختلف بعلاوه اتحادیه اروپا، مشغول دو سال مذاکرات فشرده شدند درحالیکه مقدمات این مذاکرات،
ده سال بود. چون کل این ماجرا در سال دوهزار و دو شروع شد اما مذاکرات(اصلی و فشرده) ما در سال دوهزار و سیزده شروع شده بود ، منظورم مذاکرات فشرده در سال دوهزار و سیزده شروع شد. پس یازده سال مقدمه بود ، یازده سال فشاربود ، یازده سال اجبار و زور بود و سپس دو سال هم مذاکرات بسیار فشرده ای صورت گرفت. آیا ما می خواهیم به  گذشته برگردیم؟ به کدام بخش برگردیم؟ به نظر من ، هیچ کس در جامعه بین المللی  آمادگی مطرح کردن آن موضوعات دشوار گذشته را ندارد درحالیکه ما توانستیم آنها را حل کنیم یعنی هم از جنبه سیاسی و هم از جنبه علمی. شما می دانید که بخش اعظم علمی در ایران و آمریکا و بقیه کشورهای پنج بعلاوه یک ، مشغول شبیه سازی ها و هر چیز دیگری که من نمی دانم شدند، من دانشمند نیستم ، تا اطمینان یابند هرچیزی که ما در توافقنامه می گنجانیم بتواند در مقابل آزمون های دنیای واقعی دوام بیاورد.
مجری گفت:
اگر آمریکا به صورت یکجانبه از توافقنامه خارج شود، آنگونه که این  دولت اشاره کرد  که ممکن است انجام دهد، در این صورت چه اتفاقی خواهد افتاد؟
محمد جواد ظریف گفت:
من قصد ندارم به پرسش های فرضی پاسخ بدهم اما ایران گزینه های بسیاری دارد که بیشتر آنها در خود توافقنامه هم به رسمیت شناخته شده است.
 ظریف: ایرانی ها در آمریکا تحصیل کرده ترین و موفق ترین جامعه مهاجران در آمریکا هستند.
مجری شبکه ان بی سی نیوز در ادامه گفتگو با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان گفت: یکی دیگر از موضوعات مهم سیاست خارجی ممنوعیتی است که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا درباره ورود شهروندان هفت کشور از جمله ایران به خاک آمریکا اعمال کرده است. صحبت هایی مطرح شده است مبنی بر این که قرار است ممنوعیت جدیدی هم در این زمینه اعمال شود. واکنش ایران به موضوع چیست؟
وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ گفت صادقانه به شما می گویم که این اقدام به نفع هیچ طرفی نیست. زیرا ایرانی ها هرگز در هیچ اقدام خشونت آمیزی علیه مردم آمریکا نقش نداشته اند. در حقیقت ایرانی ها در آمریکا تحصیل کرده ترین و موفق ترین جامعه مهاجران در آمریکا هستند. ایرانی ها در آمریکا به عنوان کشوری که برای زندگی شان انتخاب کرده اند همیشه شهروندانی قانون مدار بوده اند. بنابراین این اقدام به معنای ایستادن در برابر همه مردم ایران است. یکی از سیاست های دولت آمریکا این بوده است که اختلاف نظر میان دولت این کشور با دولت ایران تاثیری بر مردم آن نخواهد داشت.
مجری شبکه ان بی سی نیوز گفت هرگز اقدامی خصمانه میان ایران و آمریکا حتی در زمان بحران  سفارت آمریکا در تهران هم وجود نداشته است. هرگز پیش از این اقدام خصمانه ای میان ایران و آمریکا به وقوع نپیوسته است.
آقای ظریف گفت اگر بخواهیم به تحولات تاریخی نگاهی بیندازیم باید مشخص کنیم که از مرحله می خواهیم این تحولات را مورد توجه قرار دهیم. تاریخ با انقلاب اسلامی در ایران شروع نمی شود. تاریخ میان ایران و آمریکا شاید زمانی شروع شد که آمریکا تصمیم گرفت که دولت دمکراتیک و منتخب ایران را سرنگون کند. مردم ایران این اپیزود را به معنای وابستگی مجدد شاه(معدوم) به آمریکا ارزیابی کردند. اما از سال دو هزار و یک هیچ اقدام خصمانه ای از سوی مردم ایران ضد مردم آمریکا انجام نشده است. زمانی که حملات یازده سپتامبر به وقوع پیوست هیچ ایرانی در این حملات نقش نداشت. در اقدامات افراطی و تروریستی، هیچ ایرانی مشارکت نداشته است. ایرانی ها برای دریافت روادید ورود به آمریکا شدیدترین شرایط بازرسی های طی می کنند. این اقدام صرفا پیامی منفی برای مردم ایران است که نشان دهنده خصومت ضد همه ایرانی ها است.حتی ایرانی هایی که در اروپا نماینده پارلمان و وزیر هستند اما به علت آن که در ایران متولد شده اند نمی توانند وارد آمریکا شوند. این غم انگیز  است. پیام که دولت آمریکا تلاش می کند با این اقدام برای جامعه بین المللی ارسال کند، چیست؟
مجری شبکه ان بی سی نیوز گفت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا گفته است که دستور وی مبنی بر ممنوعیت ورود شهروندان برخی کشورها به آمریکا ارتباطی با مسائل مذهبی و اقدامات تبعیض آمیز ندارد بلکه صرفا اقدامی در راستای امنیت ملی آمریکا است. بنظر شما آیا وی حق دارد هر اقدامی را برای تقویت امنیت ملی آمریکا انجام دهد؟
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در پاسخ گفت من نمی توانم درباره آن چه که مردم آمریکا و رهبران منتخب آنها قصد دارند برای حفظ امنیت خودشان انجام بدهند تصمیم گیری کنم. آن چه که من نگران آن هستم مقابله با مردم ایران است. این در حالی است که مردم ایران هیچ اقدامی ضد مردم آمریکا انجام نداده اند.
مجری شبکه ان بی سی نیوز در ادامه گفت علی روزی همکار من ، شب گذشته در گزارشی اعلام کرد کشتی گیران آمریکایی با وجود اختلافات درباره اعطای ویزا و ممنوعیت سفر مجوز ورود به ایران را دریافت کردند. همکار من در گزارش خود گفت زمانی که تیم کشتی آمریکا وارد استادیوم شد شاهد فریاد و کف زدن حاضران بوده است. آیا این تعجب برانگیز نیست؟
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در پاسخ گفت نه! علت آن است که ما هیچ ضدیتی با مردم آمریکا نداریم. مردم ایران مردم آمریکا را محترم می دانند و هیچ اقدامی ضد آنها انجام نمی دهند. به همین علت فکر می کنیم که با وجود اعمال ممنوعیت مبنی بر ورود شهروندان ما به خاک آمریکا به کشتی گیران آمریکایی ویزای ورود به ایران را دادیم تا در مسابقات شرکت کنند که البته ما در این مسابقه برنده شدیم.
مجری شبکه ان بی سی نیوز گفت من گزارشی را خوانده ام که شما در آن با قاطعیت دیدار با وزیر امور خارجه جدید آمریکا را رد کرده اید.
وزیر خارجه ایران در پاسخ گفت نه من دیدار با وزیر خارجه جدید آمریکا را رد نکرده بودم. ما با جان کری وزیر خارجه سابق درباره توافق هسته ای تعامل داشتیم. ما با جان کری گفتگوهای طولانی داشتیم که محدود و منحصر به توافق هسته ای بود. اگر نیاز باشد که درباره مسائل مرتبط با اجرای توافق هسته ای گفتگو کنیم با
مقامات آمریکایی گفتگو می کنیم. اما درباره تجدیدنظر در این توافق گفتگو نخواهیم کرد. توافق هسته ای موضوع مهمی است و ما نیاز داریم که از اجرای تعهدات آمریکا در چارچوب این توافق مطلع شویم. بنابراین گفتگو درباره این مسائل را رد نمی کنیم. امکان دیدار را رد نمی کنیم. هیچ درخواستی از سوی طرفین برای انجام دیدار مطرح نشد. بنابراین فضا برای گفتگوهای ما تحت تاثیر عوامل مختلفی است. شایعاتی مطرح شد مبنی بر این که دیدار ما در این جا در حاشیه نشست مونیخ برگزار خواهد شد.  اما ما اعلام کردیم که طرحی برای دیدار با وزیر خارجه جدید آمریکا وجود ندارد. اگر نیاز باشد که درباره مسائل مرتبط با توافق هسته ای گفتگو کنیم  ما مکانیسم هایی در توافق هسته ای داریم که دیدار و گفتگوی وزیران طرفین را مشخص می کنند.
مجری شبکه ان بی سی نیوز گفت یکی از عوامل اختلاف نظر میان ایران و آمریکا در طول پنج سال گذشته درباره جنگ داخلی در سوریه بوده است. ایران و آمریکا در سوریه از طرف های مختلفی حمایت می کنند. آیا شما امیدوار هستید که دونالد ترامپ وضع را در سوریه تغییر دهد؟
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در پاسخ گفت آن چه که در سوریه به وقوع می پیوندد گروه هایی مانند القاعده، النصره و داعش حمایت می شوند. این مساله عواقب بسیار خطرناکی را برای منطقه و جهان ایجاد کرده است. من درباره چیزی صحبت می کنم که دونالد ترامپ در دوران تبلیغات انتخاباتی مطرح کرد.
مجری شبکه گفت آیا این گروه ها توسط آمریکا حمایت می شوند؟
ظریف در پاسخ گفت من تنها چیزی را که ترامپ در دوران انتخابات ریاست جمهوری مطرح کرد مطرح می کنم قصد ندارم کسی را متهم کنم. می دانم که اجرای برخی سیاست های به شکل گیری این گروه ها منجر شده است. می دانم که برخی از همپیمانان آمریکا به این گروه ها کمک های مالی ارائه می کنند. همچنین
می دانم که این گروه ها از تسلیحات تولید آمریکا استفاده می کنند. بنابراین اینها واقعیات موجود هستند. این واقعیات باید مورد بررسی قرار بگیرند. فکر می کنم هیچ کسی نمی تواند با حمایت از این گروه های تندرو و افراطی منفعتی را کسب کند. همه می دانند که نمی توان این گروه ها را در یک منطقه محدود کرد. خطراتی که این گروه ها ایجاد گرفته اند از سیدنی تا لس آنجلس، پاریس، اسلام آباد و کراچی گسترش یافته است. در چند روز گذشته شاهد بودیم هفتاد و دو انسان بی گناه در پاکستان توسط حامیان داعش کشته شدند. اینها درس های مهمی هستند که همه باید آنها را یاد بگیرند. ما سیاست های مختلفی داریم اما همه ما باید اختلافات را کنار بگذاریم. نکته اساسی این است که این تهدیدها تهدید ضد همه بشریت هستند.  ما باید با همدیگر همکاری کنیم.
مجری شبکه ان بی سی گفت آیا شما با آمریکا همکاری می کنید؟
محمدجواد ظریف در پاسخ گفت نه نه! جامعه بین المللی باید به شیوه ای جمعی و جامع این چالش ها را مورد توجه قرار دهد. مقابله با این چالش تنها با راهکار نظامی موفق نخواهد بود. ابزارهای نظامی  باید بخشی از این راهکار باشند. ما به آموزش، فرهنگ سازی، ایجاد فرصت های اقتصادی و شغلی نیاز داریم. همچنین نیاز به احترام متقابل داریم. این عامل مهمی است که از به حاشیه رانده شدن مردم و جذب آنها به گروه های افراطی جلوگیری می کند. اینها مسائل مهمی هستند که هر کسی باید درباره آنها کار کند. لزوما نیاز نیست که آمریکا و ایران با هم در اتاقی بنشینند و درباره این مسائل گفتگو بکنند. نیاز است که سیاست هایی تدوین و از اجرای برخی سیاست های باید خودداری شود. از جمله سیاست هایی که نباید پیگیری شوند کمک های مالی و تسلیحاتی به این گروه ها است که این موضوع بسیار مهم است.
مجری شبکه ان بی سی نیوز در ادامه گفت ایران و آمریکا در گذشته با هم همکاری کرده اند. آنها بعد از حملات یازده سپتامبر درباره گروه طالبان با هم همکاری کرده اند.
محمدجواد ظریف در پاسخ گفت این همکاری دوجانبه نبوده است بلکه در توافقات چندجانبه تحت نظارت سازمان ملل مشارکت داشته ایم. هر کدام از اعضای جامعه بین المللی هم در طرح های تحت نظارت سازمان ملل همکاری کرده اند ما هم در جریان بحران افغانستان این همکاری را انجام داده ایم. ما به این همکاری ها با سازمان ملل ادامه خواهیم داد.
مجری شبکه ان بی سی نیوز گفت آیا فکر می کنید که چنین همکاری در جنگ ضد گروه داعش هم انجام خواهد شد؟
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در پاسخ گفت فکر می کنم تنها راهکار مقابله با این گروه همکاری های چندجانبه و جدی تحت نظارت سازمان ملل است. فکر می کنم کشورها نمی توانند به شکل خودسرانه و تشکل ائتلاف هایی با این معضل مقابله کنند. نکته جالب توجه آن است که این ائتلاف ها شامل کشورهایی هستند که از نظر تاریخی در چند سال اخیر به یک یا چند گروه تروریستی کمک های تسلیحاتی و مالی داده اند.
مجری شبکه ان بی سی نیوز گفت درحال حاضر در آمریکا موضوع اعزام تعداد بیشتری از نیروهای زمینی آمریکا به سوریه برای جنگیدن ضد داعش مطرح است. بنظر شما این اقدام مفید و موثر خواهد بود؟
وزیر امور خارجه ایران در پاسخ گفت این اقدام در واقع مشکل را تشدید می کند. این اقدام فضا را برای گروه های افراطی آماده می کند تا نیروهای جدیدی را جذب کنند. در تاریخ هم چنین مواردی را می توان دید. نباید اشتباهات گذشته را تکرار کرد. داعش و همه گروه های افراطی ناشی از اشغالگری هستند. داعش بعد از اشغال عراق توسط آمریکا ایجاد شد. اقدام آمریکا مبنی بر اشغال عراق باعث شد که یکی از دشمنان ایران از قدرت ساقط شود اما فضایی که به علت اشغال و حضور نیروهای خارجی ایجاد می شود به عواقبی غیرقابل اجتناب منجر می شود. اگر آمریکا قصد دارد بدون مجوز و بدون درخواست دولت مشروع سوریه نیروهای بیشتری به این کشور اعزام کند این اقدام به واکنش هایی منجر خواهد شد و این واکنش ها به نفع داعش خواهند بود. زمانی که دونالد ترامپ بر اساس یک حکم اجرایی دستور داد که از ورود مسلمانان به آمریکا جلوگیری شود من اعلام کردم که این اقدام کاملا به نفع افراط گرایان است. زیرا افراط گرایان در چنین فضایی تلاش خواهند کرد که نیروها و پیروان جدیدی را جذب کنند. من معتقد هستم که حضور نیروهای خارجی در منطقه بار دیگر به تقویت این گروه ها و سازمان های افراطی کمک خواهد کرد.
مجری شبکه ان بی سی نیوز گفت منابع من به گفته اند که برخی از اعضای کابینه ترامپ به شدت ضد ایران هستند. گفته می شود دیدگاه این افراد تا حدی شبیه دیدگاه افراد تندرو در دولت بوش در قبال عراق است. بنظر شما آیا در طول زمان و با وجود دولت کنونی در آمریکا این کشور و ایران به سمت جنگ و تقابل پیش بروند؟
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در پاسخ گفت ما علاقه ای به تنش نداریم. در طول دویست و پنجاه سال گذشته ما آغازکننده جنگ با هیچ طرفی نبوده ایم. اما از کشورمان دفاع می کنیم و از سرزمین مان دفاع می کنیم. مردم ما به تهدیدها و بکارگیری زبان زور به شیوه ای بسیار شجاعانه پاسخ می دهند و من معتقدم که عقلانیت و احتیاط در نهایت باعث خواهند شد که از تنش جلوگیری شود.
مجری شبکه ان بی سی نیوز گفت البته من درباره دویست و پنجاه سال گذشته صحبت نمی کنم بلکه درباره چهار سال پیش رو صحبت می کنم. اگر به شیوه ای که میز چیده شده است و کسانی که اکنون در آمریکا قدرت را در دست دارند آیا فکر می کنید که دولت کنونی آمریکا دولتی ضد ایرانی است؟ آیا فکر می کنید فضای کنونی در نهایت به تقابل نظامی طرفین منجر خواهد شد؟
محمدجواد  ظریف وزیر خارجه ایران در پاسخ گفت من این گونه فکر نمی کنم.
مجری شبکه ان بی سی نیوز گفت چه چیزی باعث می شود که در این خصوص مطمئن باشید؟
وزیر امور خارجه ایران در پاسخ گفت زیرا معتقدم در نهایت استدلال و عقلانیت در نهایت پیروز خواهد شد.
مجری شبکه ان بی سی نیوز در ادامه گفت آخرین باری که من در ایران بود بعد از امضای توافق هسته ای بود. امیدواری های بسیاری زیادی مشاهده می شد. من با شمار زیادی از مقامات صحبت کردم همچنین به بازار و بخش فرش فروشان رفتم با یک زن جوان در بازار بورس صحبت کردم همگی هیجان زده بودند. بعد از آن چه به وقوع پیوسته است؟
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در پاسخ گفت خوب متاسفانه دولت آمریکا حتی دولت سابق همچنان تهدید و اجبار را به عنوان یک ابزار مهم سیاست خارجی مورد استفاده قرار می دهد. این ابزار کارایی ندارد اما برای مقامات آمریکا بسیار دشوار است که از این ابزار و تحریم دست بردارند. آنها فکر می کنند که تحریم یک سرمایه است. ما موفق شده ایم پیشرفت هایی داشته باشیم و به سمت جلو حرکت کنیم. اما این حرکت گام به گام بوده است و تلاش کرده ایم که  آمریکا را متقاعد کنیم که تدابیری که در توافق هسته ای ذکر شده اند اجرایی کند. اما ما به صراحت اعلام کرده ایم که روند اجرای توافق هسته ای از سوی آمریکا کند و مبهم بوده است. این مساله باعث شده است که نتوان با اعتماد در این خصوص صحبت کرد. اما همانگونه که آژانس بین المللی انرژی اتمی هم اعلام کرده است ایران به تعهدات خود در چارچوب توافق هسته ای عمل کرده است. اما متاسفانه آمریکا دراین خصوص بسیار کُند عمل کرده است و بسیار دشوار است.
مجری شبکه ان بی سی نیوز در ادامه گفت حدود شش ماه قبل رسانه ها و مجلات نوشتند که تعداد زیادی از جهانگردان خارجی از جمله جهانگردان آمریکایی وارد ایران می شوند.
وزیر خارجه ایران گفت هنوز هم تعداد زیادی از جهانگردان برای دیدن جاذبه های ایران وارد ای ران می شوند. امیدوارم که ممنوعیت ورود مسلمانان به آمریکا تجدید نشود تا همچنان شاهد سفر جهانگردان آمریکایی به ایران باشیم. چون معتقدیم باید شان مردم مان را حفظ کنیم در عین حال مردم ایران  هیچ ضدیتی با مردم آمریکا ندارند.  فکر می کنم که هر چه تعداد بیشتری از آمریکایی ها به ایران سفر کنند اطلاع آنها از واقعیات موجود در ایران هم افزایش خواهد یافت.  این کشوری است که تلاش های مثبت زیادی برای مقابله با تروریسم و پیشرفت منطقه و ایجاد ثبات برای مردم منطقه انجام می دهد.
مجری شبکه ان بی سی نیوز در ادامه مصاحبه خطاب به وزیر خارجه ایران گفت بنابراین شما امیدوارید که عقلانیت پیروز خواهد شد و از جنگ و تنش جلوگیری خواهد شد؟
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در پاسخ گفت فکر می کنم همه باید به این موضوع و پیروزی عقلانیت امیدوار باشند.
مجری شبکه ان بی سی نیوز از وزیر خارجه ایران پرسید اما آیا این امیدواری با سیاست های دولت شما هم تایید می شود؟
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در پاسخ گفت سیاست دولت ما ادامه حرکت در مسیری است که بر مبنای احترام و احترام متقابل و همزمان نپذیرفتن فشارها است. در قانون اساسی کشور ما هم گفته شده است که نه کسی را تحت فشار قرار دهید و نه فشارها را بپذیرید.
مجری شبکه تلویزیونی ان بی سی نیوز از وزیر خارجه ایران پرسید چه عاملی می تواند به تشدید تنش میان ایران و آمریکا منجر شود؟ گزارشی مدتی پیش از این منتشر شده بود مبنی بر این که آمریکا قصد دارد با تشکیل نیرویی کشتی های ایرانی را بعد از خروج از سواحل آن همراهی کند و به نوعی آنها را کنترل کند. آیا این اقدام می تواند به جنگ منجر شود؟
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در پاسخ گفت: چنین اقدامی به معنای نقض صریح قوانین بین المللی است و باور دارم که آمریکا دست به چنین اقدامی نخواهد زد. چنین اقدامی به اعتبار آمریکا لطمه خواهد زد و بی تردید با مقاومت ایران هم مواجه خواهد شد.
مجری شبکه تلویزیونی ان بی سی نیوز از وزیر خارجه ایران پرسید آیا ایران به شیوه نظامی در برابر چنین اقدامی مقاومت خواهد کرد؟
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در پاسخ گفت در هر حال با مقاومت ایران مواجه خواهد شد./ انتهای پیام / صدا و سیما