استاندار گیلان با تأکید بر اینکه موضوع مدیریت پسماند باید اولویت شهرداران و دهیاران در سال جدید باشد

 استاندار گیلان با تأکید بر اینکه موضوع مدیریت پسماند باید اولویت شهرداران و دهیاران در سال جدید باشد، انجام مطالعات منطقه‌ای برای مدیریت اصولی پسماند و کاهش محل‌های دفن زباله را ضروری خواند و گفت: متناسب با پرداخت هزینه ارائه خدمات اجتماعی از سوی مردم، باید خدمات مناسب و با کیفیت به مردم ارائه شود تا محیط زیست، قابلیت و کیفیت بالاتری برای زندگی داشته باشد.

  به گزارش مهرگیلان؛ دکتر ارسلان زارع پیش از ظهر امروز (یکشنبه) در جلسه کارگروه مدیریت پسماند گیلان که فرمانداران نیز به صورت ارتباط تصویری حضور داشتند؛ به تأکیدات صورت گرفته مبنی بر شروع مدیریت پسماند از منازل اشاره و بیان کرد: فرهنگ جمع گرایی به جای فرهنگ فردگرایی در جامعه بایستی نهادینه شود زیرا تا زمانیکه روحیه کار جمعی و گروهی از کودکی در جامعه و در فرهنگ مردم نهادینه نشود؛ به سطح قابل قبولی از توسعه‌یافتگی نخواهیم رسید.

وی بر ضرورت اجرای طرح جامع آموزش و برگزاری جلسات منظم مدیریت پسماند در سطح شهرستان ها با جدیت تأکید و اضافه کرد: اقدامات گزارش شده در جلسه امروز امیدوارکننده بود اما باتوجه به اهمیت موضوع مدیریت پسماند در سال جاری، علاوه بر برگزاری انتخابات و کرونا، باید از فرصت فصل های بهار و تابستان در تسریع اجرای طرح ها بهره گیری شود.

استاندار گیلان به اختصاص ۱۸۸ میلیارد تومان اعتبارات اثرگذار و ارزشمند در حوزه مدیریت پسماند طی سه سال اخیر به ویژه در سال های ۹۸ و ۹۹ اشاره و با بیان اینکه ۱۵۰ میلیارد تومان دیگر نیز در حال جذب است، گفت: باتوجه به همراهی مطلوب دستگاه های نظارتی، انتظار می رود فرمانداران و شهرداران در تکمیل پروژه های در دست اجرا این حوزه با جدیت اهتمام داشته باشند تا براساس زمانبندی پیش بینی شده، عملیاتی شوند.

نماینده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها عمدتاً با درآمدهای دریافتی از مردم، عهده دار وظایف گوناگون هستند، افزود: متناسب با پرداخت هزینه ارائه خدمات اجتماعی از سوی مردم، باید خدمات مناسب و با کیفیت به مردم ارائه و تلاش شود تا محیط زیست، قابلیت و کیفیت بالاتری برای زندگی داشته باشد و تمامی مسئولان موظفند وظایف محوله خود را به بهترین وجه انجام دهند.

وی تصریح کرد: بهره گیری از مشارکت مردم، توانمندی فعالان مدنی و تشکل‌های مردم نهاد و بخش خصوصی استان که دانش بالایی در بحث مدیریت پسماند دارند، باید بیش از گذشته مورد توجه باشد و زمینه نقش آفرینی فزون تر سمن های فعال، فراهم شود و حضورشان، نمادین نباشد.

استاندار گیلان خاطرنشان کرد: موضوع مدیریت پسماند و تفکیک زباله از مبدأ، تکمیل پروژه های در دست اجرا، طرح مدیریت پسماند روستایی، آموزش نیروی انسانی، تجهیز ماشین آلات حمل زباله و دفن بهداشتی زباله ها در سال ۱۴۰۰ باید اولویت شهرداران و دهیاران باشد.

وی ادامه داد: تا زمان حاضر در ۳۱ روستای شهرستان رشت طرح مدیریت پسماند روستایی (مپ) اجرایی شده که باید در تمامی شهرستان های استان با همت مضاعف عملیاتی شود.

وی به افزایش ماشین آلات در حوزه مدیریت پسماند اشاره کرد و گفت: در حوزه پسماندهای عادی شهری و روستایی، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها باید با انجام مطالعات منطقه‌ای به سمت مدیریت اصولی پسماند و کاهش محل‌های دفن گام بردارند و از تعدد محل‌های دفن در سطح استان که باعث آسیب به محیط زیست است، جلوگیری شود.

دکتر زارع کشاورزی را یکی از محورهای توسعه اقتصادی گیلان عنوان و خاطرنشان کرد: فرآوری و بازیافت پسماندهای کشاورزی نیز می تواند گام موثری در ایجاد درآمد و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی باشد که انتظار می رود فرمانداران با بررسی دقیق، از سرمایه گذاران متقاضی فعالیت در این حوزه حمایت کنند.

وی یادآور شد: کرونا در کنار تمامی آسیب هایی که برای حوزه های مختلف ایجاد کرد؛ اما سطح بهداشت در جامعه را در اقشار گوناگون ارتقاء بخشید و باید از این بستر در حوزه مدیریت پسماند نیز بهره ببریم.

نماینده عالی دولت در گیلان به افزایش تولیدات و مصرف اقلام بهداشتی در سطح کشور و استان به ویژه در مطب پزشکان و درمانگاه ها اشاره و اضافه کرد: تمامی تولیدکنندگان اقلام پزشکی و مصرف کنندگان خاص باید نسبت به بی‌خطرسازی پسماندها، اقدام و دستگاه‌های مرتبط در این حوزه با تولیدکنندگانی که قوانین و مقررات مربوطه را رعایت نمی‌کنند، برخورد قاطعی انجام دهند.

در این جلسه گزارش مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند استان از آخرین پروژه های در دست اجرا، گزارش اقدامات شهرداری رشت از روند اجرای پروژه های تفکیک از مبدأ، زباله سوز، کودآلی و سیستم تصفیه شیرابه، گزارش دانشگاه علوم پزشکی از روند مدیریت پسماند پزشکی و گزارش فرمانداران آستانه اشرفیه و رودبار از تجمیع مراکز دفن و مدیریت پسماند ارائه شد.