بزرگترین کتابخانه عمومی مرکزی شمال کشور صبح امروز با حضور معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه و استاندار گیلان در رشت افتتاح شد.

به گزارش مهر گیلان -در کتابخانه مرکزی شهر رشت که بزرگ‌ترین کتابخانه عمومی شمال کشور است امروز با حضور محمدباقر نوبخت معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه و ارسلان زارع استاندار و جمعی از مقامات ملی و استانی افتتاح شد.
در این کتابخانه ۵۰ خدمت مطالعاتی به عموم مردم و علاقه مندان به کتاب و کتابخوانی ارائه می‌شود.
سرانه فضای مطالعاتی در گیلان هم اکنون ۲۷ هزار و ۵۰۰ متر مربع است که با افتتاح کتابخانه مرکزی رشت به مساحت هشت هزار و ۲۰۰ متر مربع و با ۲۷ درصد افزایش به ۳۵ هزار و ۷۰۰ متر مربع رسید.
کتابخانه مرکزی رشت در ۷ طبقه، دارای بخش‌های مختلفی همچون سالن قرائت خواهران و برادران به ظرفیت مجموع ۵۰۰ نفر، واحد‌های اختصاصی مطالعه انفرادی، پژوهشگران و کارشناسان، مخازن کتاب با ظرفیت ۲۰۰ هزار جلد با قابلیت توسعه برای نگهداری ۵۰۰ هزار جلد، بخش رایانه با ظرفیت مجموع ۲۰۰ نفر برای آقایان و خانم ها، سالن اجتماعات با ظرفیت ۲۵۰ نفر، سالن سخنرانی و همایش‌ها با ظرفیت ۸۰ نفر، گالری نمایشگاهی، آزمایشگاه ها، مخزن میکروفیلم، بخش‌های سمعی – بصری و نمایش، آرشیو مجلات و نشریات دوره‌ای با ظرفیت ده هزار جلد، مخزن کتب خطی، موزه کتاب و آرشیو، بخش آموزش و مشاوره و کامپیوتر از فضا‌های اصلی است.
این مجموعه فرهنگی دارای بخش‌های دیگری همچون بخش ویژه گویا و بریل ویژه نابینایان، بخش کتب مرجع، بخش امانت، بخش ویژه و مستقل مادر و کودک، بخش ویژه سالمندان، بخش بخش دسترسی به پایگاه‌های اطلاعاتی، بخش نجوم (آسمان نما)، بخش ویژه مطالعه محققان (vip)، بخش اداری کتابخانه و نیز مرمت، آماده سازی و بازسازی کتاب‌ها و کافه کتاب است.
عملیات احداث این پروژه از سال ۱۳۸۳ آغاز شده بود.