نجفی با بیان اینکه میرزا کوچک به دنبال تبیین معارف اسلامی و حفظ تمامیت ارضی کشور بود گفت : نهضت میرزا کوچک نشان داد که چگونه اتکا به آموزه‌های دینی و اتکای به قدرت لایزال الهی می‌تواند یک جامعه را از دست دراز کردن به سوی شرق و غرب بی‌‎نیاز کند .

به گزارش مهر گیلان-نجفی مدیر کمیته علمی کنگره بین المللی شهید میرزا کوچک روز چهارشنبه ۹ آذر ماه ۱۴۰۱ در همایش علمی « تبارشناسی شخصیت میرزا کوچک و نهضت جنگل » در تالار حکمت دانشگاه گیلان با گرامیداشت یاد و نام بزرگمرد گیلان روحانی شهید میرزا کوچک گفت : شهید میرزا کوچک و همه شهدای آزاده این آب و خاک برای اعتلای اسلام ، جان شیرین خود را هدیه این مرز و بوم اسلامی کردند .

رییس دانشگاه گیلان با تقدیر از حمایت‌های استاندار و نماینده ولی فقیه در گیلان از برگزاری این کنگره افزود : تاکنون هیچ برنامه و همایشی چه از نظر کیفیت و کمیت برنامه‎‌ها تا این اندازه وسیع نبوده و این کنگره را باید یک نقطه عطف بدانیم و برای بزرگداشت این روحانی مجاهد همین هم انتظار می‌‎‌رفت .

وی با بیان اینکه بی تردید چهره شاخص میرزا نیاز امروز و فردای جامعه ماست تصریح کرد : میرزا در طول عمر کوتاه خود الگویی مناسب برای نسل امروز و فرداست ، الگویی مناسب برای مدیران ، متدینان و سیاستمداران  ماست . نهضت میرزا کوچک در عمر هفت ساله خود نشان داد که چگونه اتکا به آموزه‌های دینی و اتکای به قدرت لایزال الهی می‌تواند یک جامعه را از دست دراز کردن به سوی شرق و غرب بی‌‎نیاز کند .

نجفی ادامه داد : میرزا در زمانی پرچم حق طلبی را برافراشت که کابینه ستم ‌شاهی وابسته به انگلیس ، چون غلامانی حلقه به گوش با رشوه خواری تلاش می‎‌کردند با امضای قرار داد ننگین ۱۹۱۹ به مداخلات استعمار پیر بر ایران رسمیت ببخشند و او با تمام وجودش به دنبال تبیین معارف اسلامی و حفظ تمامیت ارضی کشور بود .

وی با بیان اینکه میرزا در آغازین روزهای حضورش در عرصه سیاست ، روحانی جوان و با بصیرتی بود که با درک شرایط حساس تاریخ کشورش به ویژه وجود نفاق و تزلزل در تصمیم گیری‎های کلان وارد میدان شد اذعان کرد : او نشان داد که عنصر اساسی استقلال ملت اتکا به داشته‎‌های خویشتن است.

وی با ابراز تاسف از اینکه تا کنون با وجود تحقیقات بی‌شماری که درباره‌ وجوه سیاسی نهضت جنگل انجام شده است ، اما درباره شخصیت میرزا و تبار نهضت جنگل کمتر سخن گفته شده تصریح کرد : ۸۵ مقاله به دبیرخانه همایش رسیده است که از سوی داوران علمی به دقت مورد بررسی قرار گرفت و حدود ۲۰ مقاله جهت ارائه و سخنرانی در پنل‌ها اختصاصی امروز ( صبح و عصر ) ارائه می‌شود .