تحقیقات جدید حاکی از آن است که غرغره کردن و شستشوی مجاری بینی با محلول نمکی ممکن است از بستری شدن در بیمارستان به خاطر ابتلا به کووید پیشگیری کند.

مهر گیلان به نقل از هلث دی نیوز، در این مطالعه کوچک، محققان دریافتند که غرغره کردن چهار بار در روز به مدت ۱۴ روز با آب نمک علائم کووید ۱۹ را کاهش می‌دهد و احتمال بستری شدن در بیمارستان را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

دکتر «جیمی اسپینوزا»، محقق ارشد از دانشگاه بهداشت تکزاس، توضیح داد: «ما معتقدیم شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد کووید ۱۹ خود را در دستگاه تنفسی فوقانی تکثیر می‌کند.»

برای این مطالعه، محققان آزمایش کردند که آیا غرغره آب نمک در درمان کووید ۱۹ مؤثر است یا خیر. بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲، آن‌ها ۵۸ فرد مبتلا به کووید ۱۹ را به غرغره کردن آب نمک با دوز زیاد یا کم اختصاص دادند. آنها یافته‌های خود را با نزدیک به ۹۴۰۰ بیمار کووید از جمعیت عمومی مقایسه می‌کنند.

هم گروه آب نمک و هم گروه جمعیت عمومی که غرغره نکرده بودند، نرخ مشابهی برای واکسیناسیون کووید داشتند.

محققان دریافتند که ۱۹ درصد از کسانی که دوز کم نمک را غرغره کردند، در بیمارستان بستری شدند و ۲۱ درصد از کسانی که دوز نمک بالا را غرغره کردند، در بیمارستان بستری شدند. اسپینوزا گفت: «این درصدها به طور قابل توجهی کمتر از نرخ بستری شدن ۵۹ درصد در بیمارانی بود که غرغره نمی‌کردند.»

اسپینوزا در ادامه افزود: «اثربخشی درمان هنوز باید در مطالعات بزرگ‌تر ثابت شود که آیا غرغره کردن علیه همه سویه های ویروس عمل می‌کند یا خیر.»

او گفت که غرغره به معنای جایگزینی واکسیناسیون یا داروهای ضد ویروسی نیست.

اسپینوزا گفت: «این یک مداخله بسیار بسیار ساده است. اما به معنای جایگزینی مداخلات واقعی ما نیست.»