هنگامی که آنفولانزا همه گیر می شود، افراد زیادی به بیمارستان ها و درمانگاه ها هجوم می آورند تا واکسن تزریق کنند و خود را از ابتلا به آنفولانزا مصون بدارند. اما حقایقی درمورد واکسن آنفولانزا وجود دارد که همه افراد به آن آگاه نیستند که در ادامه به آن خواهیم پرداخت: کیانوش جهان پور […]

هنگامی که آنفولانزا همه گیر می شود، افراد زیادی به بیمارستان ها و درمانگاه ها هجوم می آورند تا واکسن تزریق کنند و خود را از ابتلا به آنفولانزا مصون بدارند. اما حقایقی درمورد واکسن آنفولانزا وجود دارد که همه افراد به آن آگاه نیستند که در ادامه به آن خواهیم پرداخت:
کیانوش جهان پور با بیان اینکه اعلام آمارها در خصوص مبتلایان به آنفلوانزا به صورت هفتگی و پس از تجمیع صرفا از سوی معاونت بهداشتی وزارت بهداشت ابتدای هر هفته اعلام می شود، افزود: اکنون با تقاضای کاذب و حتی القایی در دریافت واکسن آنفلوانزا و داروی اسلتامیویر مواجه هستیم در صورتی که این نوع واکسن در فصل استاندارد خود تزریق می شد و امسال ۵۵ درصد بیش از سال گذشته تلقیح واکسن در زمان استاندارد خود انجام شده است. وی با تاکید بر اینکه تزریق واکسن آنفلوانزا در فصل شیوع و اپیدمی بیماری قاعدتاً کارایی ندارد و حداقل دو هفته زمان برای ایجاد مصونیت نسبی لازم است، تصریح کرد: در هیچ کجای دنیا برای همه افراد واکسن آنفلوانزا تزریق نمی شود در ایران نیز فقط افراد پر خطر یا در معرض خطر باید دریافت کننده این نوع واکسن باشند.
رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین در خصوص اثرگذاری واکسن آنفلوانزا گفت: تا دو هفته بعد از تزریق واکسن مصونیتی برای فرد نداشته و به افراد کمکی نمی کند بلکه دو ماه پس از تزریق این نوع واکسن می توانیم پیک اثر آن را شاهد باشیم. جهان پور با تاکید بر اینکه زمانی که نگرانی ایجاد می شود همه به سمت واکسن زدن حرکت می کنند، افزود: در ماه های گذشته واکسن وجود داشت و افراد دریافت کردند. تعداد دیگری هم که وجود دارد برای گروه های پرخطر استفاده خواهد شد. وی با بیان اینکه بر این اساس توزیع واکسن آنفلوانزا و داروی اسلتامیویر کنترل شده خواهد بود، تصریح کرد: اگر نیاز باشد مجددا واردات این نوع واکسن رخ خواهد داد. سخنگوی سازمان غذا و دارو با تاکید بر اینکه تزریق واکسن برای افرادی که ضرورت تزریق آن وجود داشته باشد، رخ می دهد، گفت: هجوم افراد عادی برای تزریق واکسن آنفلوانزا قابل پذیرش نیست زیرا این موضوع دسترسی افراد پرخطر را محدود می کند. وی در پاسخ به این سوال که آیا آنفلوانزای شیوع پیدا کرده ربطی به شکار پرندگان در سواحل شمالی کشور یا مصرف طیور دارد یا خیر، گفت: این ویروس ربطی به پرندگان ندارد.
رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت با اشاره به آمار رو به افزایش افراد مبتلا به آنفلوانزا در کشور گفت: طبق آمارها تا شنبه هفته جاری ۵۶ نفر جان خود را در اثر آنفلوانزا از دست داده اند که این آمار اکنون بیشتر شده است.
وی با تاکید بر اینکه آلودگی هوا و همچنین سکون هوا می تواند شیوع ویروس آنفلوانزا را در بین مردم بیشتر کند، افزود: کاهش جابه جایی هوا می تواند ریسک ابتلا به آنفلوانزا را افزایش دهد البته که آلودگی هوا نیز می تواند علایم و عوارض را در بیماران مبتلا تشدید کند. رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت در پاسخ به این سوال که آیا نظارتی بر عملکرد داروخانه ها از حیث جلوگیری از احتکار واکسن یا دارو وجود دارد، گفت: نظارت های مستمر وجود دارد البته که ممکن است داروخانه ای هم تخلف کند، در چند روز اخیر با تقاضای کاذب مواجه هستیم که این ممکن است داروخانه یا برخی افراد را در زنجیره توزیع دارو به سمت سوءاستفاده سوق دهد. وی تاکید کرد: آنفلوآنزا واکسن ایجاد کننده مصونیت کامل و درمان دارویی قطعی ندارد، اغلب افراد مبتلا نیز نیازی به دریافت داروی اسلتامیویر ندارند از این رو توزیع هر دو کنترل شده خواهد بود و تا امروز بیش از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار قرص اسلتامیویر از طریق شبکه های بهداشت و داروخانه های منتخب دولتی در دسترس قرار گرفته و ظرف هفته آینده نیز مجددا یک میلیون عدد در زنجیره توزیع وارد خواهد شد که تا زمان فروکش اپیدمی کفایت خواهد کرد.

منبع: سلامت نیوز