حجت‌الاسلام رئیسی از وزارت بهداشت خواست محدودیت‌های کرونایی و شرایط اجتماعات در وضع فعلی را به شکل دقیق برای مردم تبیین کنند.

به گزارش مهر گیلان-رئیس جمهور در جلسه روز شنبه ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید کرد که اعمال محدودیت‌های کرونایی و شرایط اجتماعات در وضعیت فعلی، به شکل دقیق و شفاف برای مردم تبیین شود تا تزلزلی در اجرای پروتکل‌های بهداشتی بوجود نیاید و از شیوع سویه‌های جدید کرونا پیشگیری شود.

چندی پیش نیز در حالی که مدتی است، آمار جان‌باختگان ناشی از کرونا در کشور به زیر ده عدد کاهش داشته و روند بستری مبتلایان به کووید-۱۹ به‌طور چشمگیری د‌ر  استان‌های کشور کاهش داشته اما حجت‌الاسلام رئیسی، در جلسه ستاد مقابله با کرونا ۲۴ اردیبهشت از مراکز درمانی خواست که برای مقابله با سویه‌های احتمالی و جدید کرونا آماده باشند و آموزش های عمومی ادامه پیدا کند.

گفتنی است، شیوع دو سویه جدید “XD” و “XE” در فرانسه، هنگ کنگ، استرالیا و کانادا بعد از پیک بیماری دوباره روند کرونا و ابتلا به این بیماری افزایش یافته است. 

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا با اعلام افزایش ۲۰ درصدی مراجعات سرپایی کرونا در کشور اعلام کرد که در ایران نیز ممکن است که در یکی دو هفته آینده، شاهد روند رو به افزایش بستری و یکی دو هفته بعد از آن، افزایش میزان مرگ و میر باشیم اما این پیش بینی ها هنوز دقیق نیست و باید یکی دو هفته دیگر، روند بیماری و افزایش موارد سرپایی را پیگیری و رصد کنیم.

به گفته حمیدرضا جماعتی، اخیرا دو سویه جدید “XD”(ترکیبی از ویروس دلتا و اُمیکرون)و “XE”(ترکیبی از زیرسویه BA۱ و BA۲) شناسایی شده است. تا کنون ۱۶ نفر مبتلا به سویه XD در دنیا گزارش شده و مورد رصد سازمان جهانی بهداشت قرار دارد. حدود ۶۰۰ مورد ابتلا به سویه XE در انگلستان گزارش شده است اما فعلا جای نگرانی نیست؛ چراکه گزارش هایی از این سویه های جدید در سایر کشورها هنوز ارائه نشده است.

بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آمار جدید ابتلاء به ویروس کرونا را در ۲۴ ساعت منتهی به ظهر امروز شنبه هفتم خرداد ۱۰۳ مبتلای جدید به ویروس کرونا شناسایی شد که با احتساب این تعداد، مجموع مبتلایان به کرونا در کشور تا امروز به هفت میلیون و ۲۳۱ هزار و ۳۸۷ نفر رسیده است.

همچنین از تعداد بیماران بستری در کشور تاکنون هفت میلیون و ۴۴ هزار و ۴۹۹ نفر بهبودیافته و از بیمارستان ترخیص شده‌اند.

 در این مدت متاسفانه ۴ بیمار مبتلا به کرونا جان خود را از دست دادند که با احتساب این آمار از ابتدا تاکنون ۱۴۱ هزار و ۳۰۶ نفر در کشور بر اثر بیماری کرونا جان باخته‌اند.

از شمار مبتلایان شناسایی شده نیز ۲۰ نفر بستری‌های بیمارستان به شمار می‌روند و ۵۷۳ نفر از مبتلایان کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

از سویی دیگر در راستای مقابله و پیشگیری از شیوع مجدد کرونا نیز تاکنون ۶۴ میلیون و ۵۱۸ هزار و ۸۹۷ نفر دُز اول، ۵۷ میلیون و ۸۲۴ هزار و ۶۸۶ نفر دُز دوم و ۲۷ میلیون و ۴۹۵ هزار و ۶۷۴ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند که مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۴۹ میلیون و ۸۳۹ هزار و ۲۵۷ دُز رسیده است.

حجت‌الاسلام رئیسی در ادامه بر لزوم تشکیل کمیته اجتماعی ستاد ملی مقابله با کرونا به منظور بررسی مسایل و مشکلات اجتماعی، اقتصادی و روانی دوران پساکرونا و اتخاذ تمهیدات لازم برای حل و فصل این مشکلات تاکید کرد.