بایدن روز جمعه مستقیماً همتای روسی خود، ولادیمیر پوتین، را مورد خطاب قرار داد و به او گفت شک نکند که واشنگتن و ناتو آماده دفاع از هر وجب از خاک ناتو هستند.

به گزارش مهر گیلان-به نقل از خبرگزاری راشا تودی، اظهارات جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در پاسخ به سخنرانی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در اوایل روز جمعه قبل از امضای معاهده‌هایی بود که راه را برای پیوستن چهار منطقه اوکراین به روسیه هموار می‌کند؛ اقدامی که ایالات متحده و متحدانش آن را به شدت محکوم کردند.

بایدن بدون اشاره به اینکه خطاب سخنانش کدام بخش از سخنرانی پوتین است، گفت: آمریکا در کنار متحدان خود در ناتو کاملا آماده است تا از هر اینچ خاک ناتو دفاع کند. آقای پوتین، حرف من را اشتباه متوجه نشوید. هر اینچ.

پوتین در سخنرانی خود،  ایالات متحده را بابت استفاده از سلاح‌های هسته‌ای علیه ژاپن در سال ۱۹۴۵ سرزنش کرد.

رئیس‌جمهوری آمریکا در سخنرانی خود در کاخ سفید تاکید کرد که “کلمات و تهدیدهای بی‌ملاحظه” پوتین، آمریکا و متحدانش را مرعوب نمی‌کند. بایدن گفت: اقدامات پوتین نشانه‌ای از این است که او در حال تقلا کردن است.

اشاره او به برگزاری همه‌پرسی‌ای بود که منجر به آغاز روند رسمی الحاق جمهوری‌های خودخوانده دونتسک و لوهانسک و همچنین مناطق خرسون و زاپوریژیا شد.

بایدن با بیان اینکه پوتین “نمی‌تواند قلمرو همسایه‌اش را تصرف کند و قسر در برود” گفت: ایالات متحده هرگز این را به رسمیت نمی شناسد. به صراحت بگویم که جهان هم آن را به رسمیت نخواهد شناخت.

بیانیه رئیس جمهوری آمریکا نشان‌دهنده دور دیگری از هشدارهای متقابل بین روسیه و غرب است. طی روزهای گذشته، رئیس‌جمهوری روسیه گفت که کشورش اکنون در حال مبارزه با “کل ماشین نظامی غرب” است و تاکید کرد که در صورت نیاز مسکو “مطمئناً از تمام سیستم‌های تسلیحاتی موجود استفاده خواهد کرد تا از تمامیت ارضی و مردم خود محافظت کند.”

مسکو همچنین تصریح کرد که به محض اینکه مناطق اوکراینی مذکور بخشی از روسیه شوند، حملات نظامی کی‌یف به آنها را به عنوان “اقدامات تجاوزکارانه علیه فدراسیون روسیه” در نظر خواهد گرفت./ایسنا