رنگ‌های آبی و زرد در نقشه کرونایی گیلان بر اساس تازه‌ترین ارزیابی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نسبت به هفته گذشته تغییری نکرده و در شهرستان‌های عادی و نسبتا پرخطر استان ثابت مانده است.

به گزارش مهر گیلان-طبق ارزیابی جدید ۱۰ شهرستان در نقشه کرونایی گیلان در رنگ بندی آبی و هفت شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند و هیچ شهرستانی در این استان در رنگ‌بندی نارنجی و قرمز نیست.

بر این اساس هم‌اکنون شهرستان‌های املش، آستارا، آستانه اشرفیه، رشت، خمام، رودسر، تالش، فومن، لنگرود و لاهیجان در رنگ‌بندی آبی “عادی” قرار دارد و بندرانزلی، رضوانشهر، رودبار، سیاهکل، شفت، صومعه سرا و ماسال در نقشه کرونایی گیلان زرد “نسبتا پرخطر” هستند.

وضعیت قرمز یا بسیار پرخطر کرونایی به شرایطی گفته می‌شود که در یک شهر از هر صدهزار نفر دست کم ۱۰ نفر روزانه به علت ابتلا به کرونا در مراکز درمانی بستری شوند، رنگ نارنجی نیز به معنای وضعیت کرونایی پرخطر است و آمار روزانه بستری در این مناطق بیشتر از ۶ نفر در میان یکصد هزار نفر جمعیت محاسبه می شود.

وضعیت زرد به معنای نسبتا پرخطر کرونایی است، مناطقی که با این رنگ مشخص می شوند، به این معنا است که در آنجا بستری روزانه کرونایی در بیمارستان ها بین چهار تا ۶ نفر از میان یکصدهزار نفر جمعیت است.

کرونا در گیلان رو به نزول

روند کاهشی بستری های مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان های گیلان که از حدود سه ماه گذشته در این استان آغاز شده، همچنان ادامه دارد، بر اساس آخرین آمار دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی استان ۴۲ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در مراکز درمانی بستری بوده و هشت بیمار نیز در بخش مراقبت های ویژه هستند.

اگر چه آمار بستری های مبتلا به کرونا در مراکز درمانی گیلان روند کاهشی را طی می‌کند اما کارشناسان بهداشتی همچنان از مردم می خواهند تا توصیه های بهداشتی را رعایت کنند چرا که هنوز هفت شهرستان استان در رنگ بندی زرد “نسبتا پرخطر” قرار دارد.

مسولان بهداشتی استان با توجه به سرد شدن هوا و افزایش بیماری های فصلی از جمله سرماخوردگی و آنفلوآنزا به مردم توصیه می کنند که دستورالعمل‌های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک و رعایت فاصله فیزیکی را به طور جدی رعایت کنند.

آنها از مردم می خواهند تا در صورت بروز علائم این بیماری ها شامل سردرد، گلو درد، بدن درد و آبریزی بینی حتما در منزل استراحت کنند تا از انتقال به دیگران پیشگیری شود.