نشست خبری رئیس مرکز تحتیقات بیماری‌های گوارش و کبد استان گیلان به مناسبت هفته ملی مبارزه با سرطان برگزار شد.

به گزارش مهر گیلان-دکتر فریبرز منصور قناعی – رئیس مرکز تحتیقات بیماری‌های گوارش و کبد استان گیلان در نشست خبری به مناسبت هفته ملی مبارزه با سرطان، گفت: شایع‌ترین نوع سرطان و فوت بر اثر این بیماری، انواع سرطان‌های گوارشی است.

وی ادامه داد: اگرچه ژنتیک عامل اصلی سرطان است، اما عوامل محیطی نقش پررنگی در زنجیره سرطان دارند. سرطان در واقع رشد بیش از حد یک بافت بوده که سبب افزایش بیش از حد سلول‌های نابالغ خواهد شد.

دکتر فریبرز منصور قناعی با بیان اینکه هر بار مصرف قلیان به میزان مصرف یک پاکت سیگار مضر است، گفت: مصرف تنباکو ۲۲٪ مرگ ناشی از سرطان‌ها را شامل می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه چاقی، مصرف غذاهای ناسالم، عدم تحرک و سوءمصرف الکل از عوامل اصلی بروز سرطان می‌باشند، عفونت ها، تماس با مواد یونیزه و آلودگی هوا و HPV را از دیگر عوامل این بیماری عنوان کرد.

رئیس مرکز تحتیقات بیماری‌های گوارش و کبد استان گیلان با اشاره به اینکه سرطان ریه اولین مورد سرطان در جهان برای مردان است، گفت: سرطان معده میان مردان در دنیا رتبه چهارم را دارد، اما در گیلان متاسفانه بسیار شایع است.

وی همچنین با بیان اینکه سرطان پستان از مهمترین موارد این بیماری در دنیا میان زنان است، گفت: سرطان معده در گیلان علیرغم اینکه در گیلان بالا است، در آمریکا حتی در میان ۱۰ مورد نخست نیز قرار ندارد.

دکتر منصور قناعی با اشاره به اینکه پس از سوانح رانندگی و بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان‌ها سومین عامل مرگ و میر در ایران هستند، گفت: اگرچه میزان سرطان در ایران از متوسط دنیا کمتر می‌باشد، اما بروز سرطان در ایران رو به افزایش است.

وی سن بالا را یکی از ریسک فاکتورهای سرطان در ایران است، گفت: سرطان پستان و روده بزرگ شیب بزرگتری در گیلان دارند، سرطان روده بزرگ در گیلان نسبت به میانگین، شیب سه برابری دارد که بیشترین میزان آن نیز در شرق گیلان دیده می‌شود.

رئیس مرکز تحتیقات بیماری‌های گوارش و کبد استان گیلان با اشاره به میانگین آماری موارد سرطان در ایران، گفت: از هر ۱۰۰ هزار نفر به صورت میانگین ۱۵۸ مورد سرطان به ثبت رسیده است. این آمار در گیلان ۱۷۷ مورد برای آقایان در هر ۱۰۰ هزار نفر و ۱۴۱ مورد برای زنان در هر ۱۰۰ هزار نفر است. همچنین ۱۵۷ مورد از موارد آقایان و ۱۲۹ مورد از موارد بانوان High Risk محسوب می‌شوند.

دکتر منصور قناعی با بیان اینکه سرطان‌های معده، روده و پروستات به ترتیب شایع‌ترین سرطان‌ها در میان مردان در گیلان است، افزود: سرطان‌های پستان، روده و معده نیز به ترتیب شایع‌ترین سرطان‌ها در میان زنان در گیلان می‌باشد و تشخیص زودهنگام سرطان از عوامل مهم در درمان است.

وی در پایان تاکید کرد: برای پیشگیری از سرطان می‌بایست، دخانیات را کنار گذاشت، به مصرف غذاهای سالم روی آورد و همچنین در زمینه واکسیناسیون به موقع کودکان اقدام لازم را انجام داد، همچنین باید بدانیم که کمتر قرار گرفتن مقابل آفتاب و همچنین شیردهی توسط مادر ریسک بروز سرطان را کاهش می‌دهد.