جلسه تدوین پروژه عملیاتی راهبردی شهر رشت و اولویت بندی پروژه‌های شهر بر اساس سند چشم‌انداز با حضور رضویان عضو شورای اسلامی، معاونین شهردار، مدیران مناطق شهرداری، روسای سازمانها، مدیران مربوطه و اعضای هیئت علمی دانشگاه گیلان برگزار شد.

به گزارش مهر گیلان/جلسه تدوین پروژه عملیاتی راهبردی شهر رشت و‌ اولویت بندی پروژه‌های شهر به صورت کوتاه مدت و بلند مدت سه‌شنبه ۱۱ بهمن با حضور سید حسین رضویان عضو شورای اسلامی شهر، عطایی معاون مالی و اقتصادی، بهارمست معاون برنامه‌ریزی و منابع انسانی، مدیران مناطق، رؤسای سازمانها و اعضای هیئت علمی دانشگاه گیلان برگزار شد.

سید حسین رضویان عضو شورای اسلامی شهر رشت در این جلسه با بیان اینکه شش برنامه توسعه‌ای در سطح کشور اجرا شده اما نتایج آن مطلوب و مورد انتظار نبوده است اظهار داشت: با اولویت‌بندی پروژه‌ها در مقیاس پنج ساله شهرداری می‌تواند در مسیر درستی اقدامات خود را برای شهروندان در پیش بگیرد.
رضویان ادامه داد: فرهنگ، هنر و‌ طبیعت سرمایه‌های ما هستند که باید با یک سرمایه‌گذاری خوب در حوزه‌ای مانند گردشگری، به نفع شهر و شهروندان به ثروت و درآمد تبدیل شود.

عضو شورای اسلامی شهر رشت ضمن اشاره به تغییر رویکردها در عرصه سیاستگذاری و نگاه نهاد قدرت به برنامه‌های راهبردی ابراز داشت: اینکه مدیریت شهری نمی‌تواند از سرمایه شهر رشت برای شهروندان آن تولید ثروت کند یک خلأ و‌ضعف است و اگر به همین منوال پیش برویم توسعه‌ای در پنج سال آینده برای شهر رشت رقم نخواهد خورد.

رضویان تصریح کرد: باید مشخص شود استراتژی توسعه شهر رشت بر کدام مبناست تا دقیقا بر همان مبنا استراتژی اقتصادی آن را تدوین و عملیاتی کنیم.
ناصر عطایی معاون مالی و اقتصادی شهرداری رشت هم در این جلسه‌ گفت: تهیه طرح تحول نظام مالی و اقتصادی و انجام مطالعات آن توسط دانشگاه گیلان و به ثمر نشستن آن یکی از دغدغه‌های ما بوده زیرا امروزه مباحث درآمدی به عنوان پاشنه آشیل شهرداری‌های کشور محسوب می‌شود.
علی بهارمست معاون برنامه‌ریزی و منابع انسانی شهرداری رشت هم در این جلسه اذعان داشت: کارگروه مالی و اقتصادی یکی از کارگروه‌های طرح نظام مالی و اقتصادی است و تصمیم داریم روی مبحث درآمدهای پایدار شهری تمرکز کنیم.

بهارمست اضافه کرد: برای رسیدن به شهری توسعه یافته ابتدا باید چشم انداز بیست ساله شهر تدوین شود تا پس از آن بتوانیم با اجرای پروژه‌های کوتاه مدت عمرانی، حمل و نقل و ترافیک و پروژه‌های شهرسازی به سند چشم‌انداز تدوین شده و مورد نظر خود دست پیدا کنیم.

وی یادآور شد: یقینا با تدوین و سپس تصویب سند چشم‌انداز توسط شورای اسلامی شهر و سازمان شهرداری‌ها، با تغییر مدیریت ها اعمال سلیقه به حداقل رسیده ومسیر حرکت شهرداری تغییر پیدا نمی‌کند.
بهارمست اضافه کرد: سند چشم‌انداز تحول نظام مالی و اقتصادی سندی بسته نیست بلکه منعطف است و امیدواریم با تعامل دو طرفه بین دانشگاه و مجموعه کارگروه‌های شکل گرفته خروجی این طرح برای شهر رشت و شهروندان آن منشأ خیر باشد.

صادق نژاد عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان هم در این جلسه خروجی برنامه راهبردی و عملیاتی شهر رشت را برشمرد و گفت: در این برنامه، راهبردهای توسعه شهری در بخشهای مختلف مشخص میشود همچنین پروژه‌هایی که باید در پنج سال اول اجرایی شوند، تعریف، اولویت بندی و تخصیص اعتبارات آنها برای مدیریت شهری شفاف خواهد شد.

صادق نژاد با بیان اینکه در بسیاری از شهرها مجموعه مدیریت‌های شهری در حوزه تدوین چشم‌انداز به مشکل برمیخورند تصریح کرد: گردشگری و شهر خلاق خوراک دو مزیت بسیار خوب شهر رشت برای تدوین چشم‌انداز است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: شهرداری‌ها می‌توانند در فصل بودجه ریزی تغییر و تحولاتی را در پروژه راهبردی و عملیاتی شهر ایجاد کنند و موضوع مذکور یکی از مزیت‌های این برنامه راهبردی است.

دکتر آزمون هم در این جلسه با تاکید بر اینکه برنامه راهبردی نظام مالی و اقتصادی به صورت بیست ساله تدوین می‌شود افزود: در اینجا نظام یکپارچه مدیریت شهری و هماهنگی همه دستگاهها به شهرداری کمک شایان توجهی خواهد کرد تا به اهداف سند چشم‌انداز خود برسد.
وی اذعان کرد: در سطح راهبردی قرار است چشم انداز شهر رشت بر اساس مشارکت بدنه نخبگان و فرهیختگان سطح شهر تهیه و در بخش سیاستها و راهبردها اولویت‌های شهر مشخص شود تا بعد از این مرحله برای ورود به فاز عملیاتی و تعریف پروژه‌ها به تایید شورای اسلامی برسد.
لازم به ذکر است در این جلسه همچنین در باب ضرورت پروژه راهبردی عملیاتی شهر رشت، الزامات قانونی تدوین برنامه شهر و شهرداری، جایگاه برنامه عملیاتی در چهار چوب قانونی اسناد توسعه کشور، تفکیک سطوح راهبردی و عملیاتی و فرآیند تهیه آن، کارگروه‌های تخصصی، ارکان تدوین برنامه راهبردی، شیوه نامه آذر ۱۴۰۱، انتظارات از کارگروه‌ها، تشکیل کارگروه‌های تخصصی مشاور، استفاده از تجارب داخلی و خارجی و اسناد فرادست و مواردی نظیر این توسط دانشگاه گیلان بحث و بررسی‌هایی انجام گرفت.