فرماندار رشت با اشاره به این که آخرین گزارش ها از وضعیت منابع آبی حاکی از پایین بودن بارش ها نسبت به میانگین بلند مدت و کاهش ۱۶ درصدی ذخیره سد سفیدرود نسبت به مدت مشابه سال گذشته است، تصریح کرد: دستگاه‌ها با آمادگی و بسیج کامل استعداد و امکانات، به استقبال سال جدید زراعی بروند.

مهر گیلان /دکتر حمیدرضا امام پناهی در جلسه مشترک شورای حفاظت منابع آب و کشاورزی شهرستان که با حضور بخشداران و روسا و نمایندگان ادارات مرتبط منعقد گردید؛ ضمن خیر مقدم به خانم دکتر وطن خواه به عنوان سرپرست جدید جهاد کشاورزی شهرستان و تشکر از تلاش های مهندس اسدی پرور اظهار امیدواری کرد تا در دوره جدید نیز شاهد ادامه تلاش ها در مقابله با بحران کم آبی باشیم.

امام پناهی با اشاره به پایین بودن میزان بارش‌ها نسبت به میانگین بلند مدت، کاهش پوشش برف در استان و حوزه آبریز به کمتر از سطح نرمال و همچنین کاهش ۱۶ درصدی ذخیره کنونی سد سفیدرود نسبت به مدت مشابه سال قبل، تاکید کرد: دستگاه‌ها با ارتقاء آمادگی و بسیج کامل استعداد و امکانات، به استقبال سال جدید زراعی و رویارویی با بحران قطعی کم آبی بروند.

وی لایروبی انهار، آماده سازی ایستگاه های پمپاژ، بازسازی دریچه ها، برق دار نمودن چاه های آب، واگذاری کنتورهای موقت، رفع کمبودها در حوزه کود شیمیایی و بالا بردن ضریب حفاظت از ایستگاه های پمپاژ و تجهیزات برق را از جمله موارد در خور توجه در سال زراعی جدید برشمرد.

فرماندار رشت با اشاره به تاثیر کودهای شیمیایی در میزان برداشت محصول و لزوم برطرف نمودن کمبودها و موانع توزیع آن، گفت: ۹۹۵۶ تن انواع کودهای شیمیایی شامل ازت، فسفات و پتاسیم سهمیه شهرستان رشت می باشد که ۲۵ درصد از آن توسط بخش خصوصی و ۷۵ درصد توسط تعاونی های روستایی توزیع خواهد شد.

وی افزود: از این مقدار تاکنون ۴۱۶۱ تن خریداری و ۳۷۵۱ تن نیز توزیع شده است.

نماینده عالی دولت در مرکز استان با تاکید بر استمرار و تقویت همکاری و تعامل دستگاه ها و کشاورزان و همچنین لزوم رعایت تقویم زراعی، اظهار داشت: تاکنون در ۴۰ درصد از شالیزارهای رشت شخم اولیه انجام و ۲۶ درصد نیز خزانه گیری شده است.

امام پناهی با اشاره به پیشینه روحیه همکاری شالیکاران گیلانی، از احیاء و گسترش رسم کهن ایلجار پس از ساله کم توجهی، برای لایروبی و پاکسازی انهار کوچصفهان تقدیر و افزود: با رونق دوباره آیین ایلجار، تا کنون ۳۳ کیلومتر از انهار درجه ۳ و ۴ در ۱۱ روستای کوچصفهان پاکسازی شده است.

فرماندار رشت در پایان متذکر شد: متولیان هر چه سریعتر نسبت به معرفی میراب ها و آب سواران، سازماندهی چاه های آب و تامین سوخت مورد نیاز چاه ها و ادوات کشاورزی اقدام نمایند.