استاندار گیلان در دومین همایش سالانه شهر خلاق رشت با بیان اینکه رشت در تنوع غذایی و نوع پخت آن پیشرو است گفت: نوآوری و خلاقیت از ویژگی‌های غذایی در استان گیلان به ویژه شهر خلاق خوراک رشت محسوب می‌شود.

مهر گیلان / اسدالله عباسی استاندار گیلان در دومین همایش سالانه شهر خلاق رشت که با حضور میهمانان کشوری و استانی، شهرداران و اعضای شوراهای اسلامی شهرهای خلاق ایران و اصحاب رسانه در تالار مرکزی رشت برگزار شد اظهار داشت: استان گیلان از حیث میراث فرهنگی قدمتی از قبل اسلام و بعد از اسلام دارد و دارای تنوع آب و هوا، پوشش گیاهی خاص و کلکسیونی از غذاهای متنوع است.  

استاندار گیلان تنوع و نوآوری و خلاقیت را از ویژگی‌های غذایی در استان و شهر خلاق خوراک رشت خواند و تصریح کرد: هنرهای تجسمی و موسیقی، علم پزشکی، ادبیات و شعر همه اینها حوزه‌هایی است که گیلان در آن سرآمد بوده و افرادی را تربیت کرده که آوازه جهانی دارند.

عباسی چادر شب بافی و رشتی دوزی را هنری بی نظیر در دنیا خواند و تصریح کرد: استان گیلان در صنایع دستی و نوع پوشش داشته‌ها و موقعیت ویژه‌ای دارد و این فرهنگ و هنر با مردان و زنان گیلانی در طول تاریخ آمیخته شده است.

نماینده عالی دولت در استان گیلان ضمن برشمردن تاریخچه شهر رشت در حوزه اولین‌ها افزود: مردم رشت در مبارزات ضد استعماری دست رد به سینه ظالمان می‌زدند و با اینکه از تکنولوژی و علم آنها استفاده میکردند اما تحت سیطره آنها نبودند که نمونه بارز آن میرزا کوچک خان جنگلی است.

وی ابراز داشت: علاوه بر شعرا و هنرمندان برجسته ، استان گیلان هشت هزار شهید در راه تعالی اسلام و قرآن تقدیم کرده و آیت الله بهجت فومنی را در خود محفوظ داشته است که افتخاری برای مردم این دیار محسوب می‌شود.

استاندار گیلان اضافه کرد:‌ همچنان که تنوع غذایی در جای جای ایران وجود دارد رشت نیز در غذا و تنوع غذایی و نوع پخت آن پیشرو بوده و غذاهای آن به گونه‌ای است که با طبع انسان کاملا سازگار است. 

عباسی در پایان ضمن اشاره به تمدن بیش از سه هزار و ۵۰۰ ساله گیلان اذعان کرد:‌ گیلان از دیرباز تاکنون سرزمینی متمدن و‌ مهمان نواز محسوب می‌شود که همواره آغوش آن به سوی میهمانان باز بوده تا همه مسافران و گردشگران با خاطره خوشی به شهرهای خود بازگردند.