رئیس مرکز تحقیقات بیماری های گوش، حلق و بینی با تاکید بر انجام غربالگری شنوایی نوزادان و کودکان گفت: ناشنوایی و کم شنوایی مادرزادی از شایع ترین بیماری های زمان تولد است.

مهر گیلان / دکتر شادمان نعمتی- رئیس مرکز تحقیقات بیماری های گوش، حلق و بینی با حضور در جمع مدیران و معاونان شبکه های بهداشت و درمان  و کارشناسان مسئول سلامت خانواده شهرستان ها، با بیان اینکه حوزه  بهداشت از ابتدای تولد نوزادان با خانواده های آنها در ارتباط است، اهمیت غربالگری شنوایی نوزادان و کودکان را مورد توجه و تاکید قرار داد.

وی ضمن معرفی مرکز کاشت حلزون شنوایی گیلان و فعالیت های این مرکز ، ناشنوایی و کم شنوایی مادرزادی را یکی از شایع ترین بیماری ها دانست و اظهار کرد: زمان طلایی برای کاشت حلزون کودکان تا یک سالگی است و در صورتی که غربالگری شنوایی به درستی و به موقع برای کودکان انجام و به مرکز کاشت حلزون ارجاع داده شود، می توان با کاشت حلزون یک فرد را برای تمام عمر از ناشنوایی و کم شنوایی نجات داد.

رئیس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه گیلان، قطب کاشت حلزون استان های قزوین، زنجان، اردبیل و غرب مازندران است  تصریح کرد : مرکز کاشت حلزون دانشگاه علوم پزشکی گیلان هر ساله توانایی انجام ۱۰۰ تا ۱۲۰ جراحی کاشت حلزون را دارد و تمام این خدمات برای فرد به صورت تقریبا رایگان انجام می پذیرد.

دکتر نعمتی در پایان  اهمیت غربالگری شنوایی نوزادان در زمان بدو تولد و کودکان در مراکز بهداشتی را یادآور شد و افزود: آگاهی بخشی به خانواده ها درخصوص مشکلات شنیداری و درمان پذیری این بیماری در نوزادان و کودکان توسط کارکنان حوزه  بهداشت در مراکز بهداشتی و ارجاع به موقع کودکان دچار این بیماری تا یک سالگی به مرکز کاشت حلزون شنوایی استان می تواند گام بزرگی در ارتقا سلامت این کودکان برای تمام طول عمرشان باشد.

لازم به ذکر است؛ درمانگاه کاشت حلزون شنوایی استان گیلان، در مرکز آموزشی و درمانی امیرالمومنین (ع) فعال است و تمامی مراحل جراحی کاشت حلزون، توانبخشی شنیداری و گفتاری پس از جراحی و خدمات پس از آن نیز در این مرکز انجام و ارائه می شود.