معاون بهداشتی دانشگاه با دعوت از مردم جهت حضور در مراکز بهداشتی و خانه های بهداشت سراسر استان برای غربالگری قند خون و فشار خون، از غربالگری بیش از 71 درصد جمعیت هدف این پویش تاکنون در استان خبر داد.

مهر گیلان / دکتر سید محمود رضوانی- معاون بهداشتی دانشگاه با بیان اینکه پویش ملی سلامت با محوریت غربالگری رایگان دیابت و فشار خون تا پایان دی ماه  سال جاری برقرار است، اظهار کرد؛ طبق آخرین ‌آمار بدست آمده از اجرای پویش ملی سلامت تا پایان روز ۲۵ دی ماه، بیش از یک میلیون و ۲۶۱ هزار گیلانی شامل ۷۱/۵۶ درصد جمعیت هدف گذاری شده استان، از لحاظ فشار خون و دیابت غربالگری شده اند.

وی افزود ؛ از این تعداد تاکنون، ۲۴ هزار و ۸۰  بیمار جدید مبتلا به دیابت و ۳۷ هزار و ۷۴۳ بیمار جدید مبتلا به فشار خون بالا شناسایی شده اند که تاکنون از بیماری خود مطلع نبودند.

معاون بهداشتی دانشگاه تصریح کرد؛ طی این پویش تاکنون، ۱۱ هزار و ۵۱۰ بیمار مشکوک به بیماری دیابت و ۱۵ هزار و ۶۹۷ بیمار مشکوک به فشار خون بالا نیز شناسایی شده اند که در صورت تائید پزشک، تحت مراقبت قرار خواهند گرفت.

دکتر رضوانی با بیان اینکه مطمئنا اطلاع زودهنگام از بیماری های دیابت و فشار خون می تواند در کنترل و کاهش آسیب های ناشی از این بیماری ها در سلامت افراد بسیار مهم باشد ، تاکید کرد؛ دیابت و فشار خون بالا یکی از دلایل اصلی بروز بیماری های قلبی- عروقی می باشند و در صورتی که زودهنگام شناسایی و کنترل شوند به طور قابل توجهی از میزان آسیب ها و عوارضی که برای مبتلایان به همراه می آورند، پیشگیری می شود.

وی در پایان با دعوت از همه  افراد ۱۸ سال به بالا جهت شرکت در پویش ملی سلامت، گفت؛ پویش ملی سلامت تا پایان دی ماه  سال جاری ادامه دارد و همه افراد بالای ۱۸ سال در گیلان می توانند با مراجعه به مراکز جامع خدمات شهری و روستایی ، خانه ها و پایگاه های بهداشت سراسر استان به طور رایگان از لحاظ فشار خون و قندخون مورد غربالگری قرار گیرند.