بیمه سلامت طی ۲ سال اخیر با اجرای طرح‌ها و برنامه‌هایی در راستای عدالت اجتماعی و کاهش هزینه‌های درمانی و دغدغه های مردم گام‌های موثری برداشته که حمایت از جوانی جمعیت و خانواده و زوج های نابارور و تشکیل صندوق ویژه بیماران خاص و صعب‌العلاج گوشه‌ای‌ از جمله این اقدامات است.

مهر گیلان / دولت سیزدهم در توسعه بیمه سلامت با هدف دسترسی آحاد جامعه به خدمات بیمه، ارایه خدمات بهتر، مطلوب‌تر و کمک به اقشار مختلف جامعه با اجرای طرح‌ها و برنامه‌های امیدبخش خوب درخشید و دستاوردهای قابل توجهی را در این مدت ثبت کرده‌است.این مجموعه در وحله نخست در راستای اجرای عدالت اجتماعی به دنبال پیاده سازی بیمه‌ای همگانی در کشور بود از اینرو بیمه نمودن اقشار کم درآمد را در دستور کار قرار داد. بیمه همگانی بیمه سلامت و بیمه رایگان دهک‌های یک تا پنج، ارائه تخفیف به دهک‌های ۶ تا ۹، اجرای طرح نظام ارجاع و پزشک خانواده شهری به منظور استفاده بیمه شدگان از خدمات درمانی بخش دولتی، ارائه خدمات مطلوب به بیمه‌شدگان روستایی، پوشش خدمات توانبخشی برای معلولان و افزایش تعداد کد خدمتی، اجرای طرح دارویار در داروخانه‌های طرف قرارداد ، پرداخت مابه التفاوت ارز دارویی و افزایش خدمات دندانپزشکی تنها بخشی از برنامه‌های شاخص و امیدبخش دولت مردمی و خدمتگزارست.

تشکیل صندوق بیماران خاص و صعب‌العلاج و پوشش هزینه‌های درمانی ۱۰۷ نوع بیماری در این صندوق، اجرای کامل نسخه‌نویسی و نسخه‌پیچی الکترونیک و حذف دفترچه و ایجاد پرونده الکترونیک برای تمامی بیمه‌شدگان، پوشش بیمه مادران باردار و فرزندان تا پنج سالگی، پوشش هزینه‌های درمان و توانبخشی بیماران اوتیسم و بیماران مزمن کلیوی، دیابت و موکو پلی ساکاریدوز اجرای تعرفه کدگذاری خدمات پرستاری از دیگر تلاش ها در این دولت برای توسعه عدالت اجتماعی است.

پوشش هزینه درمان کاشت حلزون شنوایی، انعقاد قرارداد با مراکز ترک اعتیاد، کارشناسان مامایی، تداوم و توسعه پوشش بیمه اتباع خارجی گوشه‌ای دیگر از رهاورد دولت سیزدهم در حوزه بیمه سلامت است.بیمه سلامت گیلان نیز در راستای گسترش خدمات بیمه سلامت در دولت سیزدهم طرح‌هایی را با توجه به برنامه کشوری اعم از حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج، طرح رایگان پوشش همگانی بیمه سلامت برای اقشار کم درآمد، حمایت از خانواده و جوانی جمعیت با بیمه درمان ناباروی و بیمه مادران باردار و فرزندان تا پنج سالگی و اجرای طرح دارویار به منظور ارایه خدمات بیشتر و بهتر به بیمه‌شدگان ارایه داد که در ادامه این گزارش به جزئیات اجرای این طرح ها پرداخته شده است.

تشکیل صندوق بیماران خاص و صعب‌العلاج و پوشش هزینه‌های درمانی ۱۰۷ نوع بیماری و حمایت از خانواده و جوانی جمعیت با بیمه درمان ناباروی تنها گوشه‌ای از رهاورد دولت سیزدهم در حوزه بیمه سلامت است.گسترش چتر بیمه سلامت و فزونی سطح خدمات و تعهدات آن موجب افزایش رضایتمندی مردم شده‌ است، بسیاری از شهروندان در گیلان که سال‌ها از هیچ پوشش بیمه‌ای برخوردار نبودند اکنون با پوشش همگانی بیمه سلامت دیگر دغدغه هزینه‌های درمانی ندارند.

یکی از شهروندان شهرستان آستانه‌اشرفیه در این ارتباط گفت: من و همسرم تحت پوشش بیمه همگانی قرار گرفته‌ایم؛ اجرای طرح رایگان پوشش بیمه سلامت برای خانواده هایی که از هیچ پوشش بیمه‌ای بهره‌مند نبودند کار بسیار بزرگی است. وی با اشاره به هزینه‌های بالای درمانی در بخش‌های مختلف اعم از آزمایشگاه و تهیه دارو اظهار کرد: اکنون با بیمه سلامت، برای پرداخت هزینه‌های درمانی در صورت بروز بیماری دغدغه‌ای نداریم.

صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج نیز موجب خوشحالی بسیاری از بیماران شده‌است، فرشته یکی از بیماران سرطانی گیلان چند ماهی گرفتار این بیماری سخت شده‌است، او به خبرنگار ایرنا گفت: هزینه‌های مربوط به بیماران سرطانی بسیار کمرشکن است اکنون با تشکیل این صندوق هزینه‌های بیمار کاهش چشمگیری دارد.

یک میلیون و ۳۰۹ هزار و یک نفر از جمعیت بیش از ۲ میلیون و ۵۳۰ هزار نفری گیلان معادل حدود ۵۲ درصد تحت پوشش بیمه سلامت هستند؛ اداره کل بیمه سلامت استان با یک هزار و ۹۵۶ موسسه شامل پزشکان، داروخانه ها، آزمایشگاه ها، تصویربرداری ها و بیمارستان ها در حال ارائه خدمات بیمه‌ای به این جمعیت بیمه شدگان است.حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج برای درمان نیازمند شرایط ویژه‌ای است و دولت سیزدهم با تشکیل صندوق ویژه بیماران خاص و صعب‌العلاج گام ارزشمندی برای کاهش آلام این بیماران برداشت.

مدیرکل بیمه سلامت گیلان در این باره گفت: تا آبان، ۱۴۰۱ تنها پنج بیماری؛ تالاسمی، هموفیلی، دیالیزی، پیوند کلیه و ام اس در گروه بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج قرار داشتند، اما از آبان سال گذشته تعداد این بیماری‌ها به ۱۰۷ مورد افزایش یافت.دکتر محمود عاطف‌راد اظهار کرد: قبل از آبان سال گذشته حدود سه هزار نفر از بیماران خاص در گیلان تحت پوشش بیمه سلامت بودند که با تشکیل صندوق بیماران خاص و صعب‌العلاج، تعداد بیماران این صندوق به ۴۶ هزار و ۷۶۹ نفر افزایش یافت.تا آبان ماه ۱۴۰۱ تنها پنج بیماری تالاسمی، هموفیلی، دیالیزی، پیوند کلیه و ام اس در گروه بیماری‌های خاص قرار داشتند، اما از آبان سال گذشته تعداد این بیماری‌ها به ۱۰۷ مورد افزایش یافت.

وی خاطر نشان کرد: تاکنون بیش از ۵۰۰ میلیارد ریال برای بیماران خاص و صعب العلاج در استان گیلان پرداخت شده است.

در اجرای طرح رایگان پوشش همگانی بیمه سلامت برای اقشار کم درآمد، تمامی فاقدین پوشش بیمه درمانی به ویژه اقشار کم درآمد، پنج دهک درآمدی پایین جامعه که ساکن شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر جمعیت و حاشیه شهرها هستند به صورت رایگان تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفتند.

مدیرکل بیمه سلامت گیلان در تشریح طرح رایگان پوشش همگانی بیمه سلامت گفت: در اجرای این طرح بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر در این استان تحت پوشش قرار گرفتند.وی با اشاره به پوشش رایگان پنج دهک اول جامعه از طریق آزمون وسع بیان کرد: پس از اجرای طرح آزمون وسع در اواخر سال ۱۴۰۰ و مشخص شدن دهک درآمدی جامعه همه این افراد به صورت متمرکز تحت پوشش بیمه همگانی قرار گرفتند که شامل ۲۵۱ هزار و ۹۱۹ نفر است.

دکتر عاطف‌راد در ادامه اجرا و استقرار طرح نسخه‌نویسی الکترونیک، حذف دفترچه کاغذی را از دیگر خدمات بیمه سلامت عنوان کرد و افزود: از ابتدای تیرماه ۱۴۰۰ نسبت به حذف صدور دفترچه کاغذی در تمام صندوق‌های بیمه سلامت اقدام شد.وی خاطر نشان کرد: با اجرای این طرح بیمه شدگان با ارایه کد ملی به موسسات و مراکز درمانی می‌توانند از خدمات بیمه‌ای سازمان بیمه سلامت برخوردار شوند.

مدیرکل بیمه سلامت گیلان بیان کرد: تمامی پزشکان، داروخانه‌ها و یا کلینیک‌های پزشکی که دسترسی به وب و اپلیکیشن داشته باشند، می‌توانند از خدمات درگاه ارائه خدمات الکترونیک بیمه سلامت استفاده کنند.وی با بیان اینکه پزشکان و مراکز درمانی با مراجعه به این سامانه، داروها یا سایر خدمات مورد نیاز برای بیمار را ثبت می‌کنند، اضافه کرد: با راه‌اندازی سامانه نسخه نویسی الکترونیک نیازی به نوشتن نسخه‌های کاغذی توسط پزشکان و مراکز درمانی نیست. در واقع پزشکان و مراکز درمانی به این سامانه مراجعه کرده و داروها یا سایر اقلام مورد نیاز برای بیمار را در این سامانه ثبت می‌کنند.با راه‌اندازی سامانه نسخه نویسی الکترونیک نیازی به نوشتن نسخه‌های کاغذی توسط پزشکان و مراکز درمانی نیست.

سازمان بیمه سلامت به عنوان یک سازمان پیشرو به منظور حمایت مالی و افزایش نرخ باروری دستورالعمل خرید راهبردی خدمات ناباروری را اجرا کرده‌است، این سازمان متولی بیمه درمان ناباروری و نازایی در کشور می‌باشد و تلاش موثری هم انجام داده است. ماده ۴۲ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت که مهر ۱۴۰۰ در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید؛ موضوع پیشگیری، تشخیص به هنگام و درمان ناباروری محور عمل قرار گرفت و بیمه سلامت در کنار اقدامات دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی گیلان با شناسایی و حمایت مالی از زوج‌های نابارور در این حوزه ورود کرد؛ این کاربزرگ نشان از عزم جدی دولت برای جوانی جمعیت در استان و کشور است.

سال‌هاست گیلان رکورددار سالخوردگی در کشور است؛ چنانکه هم اینک حداقل بیش از ۱۵ درصد جمعیت این خطه بالای ۶۰ سال سن دارند و این موضوع وقتی حساس‌تر و ملموس‌تر می‌شود که نگاهی به آمارهای ازدواج، طلاق و بیش از آن نرخ رشد جمعیت بیاندازیم. مدیرکل بیمه سلامت گیلان در این باره گفت: حمایت از خانواده و جوانی جمعیت با بیمه درمان ناباروری در راستای سیاست‌های جمعیتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و نیز حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در حال انجام است.

وی اظهار کرد: بر اساس این طرح ۹۰ درصد هزینه‌های بسته ابلاغی درمان ناباروری حداکثر بر مبنای تعرفه عمومی غیردولتی توسط سازمان بیمه سلامت پرداخت می‌شود و در همین راستا در گیلان نیز با بیمارستان الزهرا(س) و مرکز ناباروری مهر و بیمارستان پارس قرارداد منعقد شده‌ و بیمه شدگان سلامت می‌توانند از خدمات لازم در این مراکز بهره‌مند شوند.عاطف‌راد با تشریح عملکرد اداره کل بیمه سلامت گیلان در زمینه پذیرش رسیدگی به اسناد ناباروری از دی ماه ۱۴۰۰ تاکنون خاطر نشان کرد: در این مدت هزار و ۸۰۸ بیمه شده در گیلان نشان‌دار شدند و ۱۵ هزار و ۵۹۸ نسخ و پرونده ارایه شد.

اجرای طرح دارویار از دیگر خدمات دولت سیزدهم

بر اساس این طرح یارانه مربوط به دارو از ابتدای زنجیره دارویی به انتهای آن یعنی بیمه شده و مصرف کننده انتقال پیدا کرد، در این طرح برای داروها، سهم بیمه و سهم یارانه در نظرگرفته شده‌است که سهم یارانه را سازمان هدفمندی یارانه‌ها با هماهنگی سازمان بیمه سلامت پرداخت می‌کند.

مدیرکل بیمه سلامت گیلان بیان کرد: با اجرای طرح دارویار هیچ‌ گونه پرداخت اضافی از جیب مردم صورت نمی‌گیرد و در همین ارتباط با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان بیش از ۵۰۰ بازدید از ۳۷۱ داروخانه‌های استان انجام شده‌است.وی خاطر نشان کرد: برای برخورداری از این امکانات، افراد باید بیمه و نسخه الکترونیک داشته باشند. در اجرای طرح دارویار نه تنها هزینه های مردم اضافه نشده است بلکه ۳۶۶ قلم داروی جدید هم تحت پوشش بیمه قرار گرفت.

دکتر عاطف‌راد در ادامه با تشریح اقدامات طرح پزشک خانواده روستایی در گیلان اضافه کرد: ۱۷۷ مرکز خدمات جامع سلامت با ۳۰۸ پزشک ، ۲۵۶ ماما و ۵۰ دندانپزشک خانواده در حال خدمت رسانی به یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر ساکن روستا و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر است که ۸۴۰ هزار نفر از این افراد دارای بیمه روستایی هستند.وی با اشاره به اجرای طرح نظام ارجاع شهری در گیلان اظهار کرد: در راستای اجرای بند الف تبصره ۱۷ قانون بودجه ۱۴۰۰ خرید خدمات سلامت در صندوق بیمه سلامت همگانی و سایر اقشار نظام ارجاع یک از طریق نظام سطح بندی خدمات و الزام رعایت نظام ارجاع تعریف شده‌است.

مدیرکل بیمه سلامت گیلان گیلان در ادامه بیان کرد: سامانه سرویس‌های شهروندی بیمه سلامت به منظور خدمات رسانی مطلوب به بیمه‌شدگان با توجه به اجرای برنامه جایگزینی نسخه نویسی الکترونیک به جای نسخه کاغذی دفترچه بیمه سلامت و برای تسهیل ارائه خدمات به بیمه شدگان، راه‌اندازی شد. وی اظهار کرد: شهروندان می‌توانند هر ساعت از شبانه‌روز با مراجعه به سامانه یاد شده، بدون نیاز به مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت نسبت به پوشش بیمه و یا تمدید آن اقدام کند و از تمامی مزایای پوشش بیمه‌ای برخوردار شوند.

دکتر عاطف‌راد افزود: سامانه ارایه خدمات شهروندی با قابلیت‌هایی اعم از احراز هویت بیمه شده بر اساس شماره ملی و شماره موبایل، امکان مشاهده اطلاعات هویتی و بیمه‌ای، امکان تغییر عکس و تمدید اعتبار بیمه، امکان مشاهده کلیه نسخ و ریزنسخه، شامل تجویزی و خدمات ارایه شده و قابلیت مشاهده اعضای خانوار راه‌اندازی شده‌است. وی خاطر نشان کرد: برای دسترسی به سامانه سرویس‌های شهروندی بیمه سلامت تمامی شهروندان می‌توانند از طریق آدرس http://bimehsalamatiranian.ir یا http://csp.ihio.gov.ir مراجعه کنند.

مدیرکل بیمه سلامت گیلان بیان کرد: سامانه مکانیزه رسیدگی و پاسخگویی به شکایات با راه‌اندازی سامانه مکانیزه رسیدگی و پاسخگویی به شکایات ذینفعان به آدرس http://shekayat.ihio.gov.ir بیمه‌شدگان می‌توانند با ثبت شکایت در این سامانه در کوتاهترین زمان ممکن پاسخ خود را دریافت کنند. سازمان بیمه سلامت بر اساس ماده ۳۸ قانون برنامه پنجم توسعه کشور و در راستای تحقق شعار عدالت در سلامت، اول مهر ۱۳۹۱ تشکیل و شروع به کار کرد که برای دستیابی به حداکثر میزان رضایتمندی بیمه شدگان و براساس محورهای سه‌گانه دسترسی عادلانه، سلامت محوری و حفاظت مالی اهداف محوری چون استقرار خرید راهبردی سلامت، استقرار نظام ارجاع در صندوق‌های سازمان، پوشش اجباری و همگانی بیمه سلامت و استقرار سازمان الکترونیک و ارتقای بهره‌وری منابع در نظر گرفته‌است.