فرماندار شهرستان رشت با بیان اینکه کشاورزان و مسئولین محلی هم برای لایروبی انهار بین مزارع برنامه ریزی و اقدام لازم را داشته باشند، گفت: تاکنون فقط در ۵ درصد اراضی کشاورزی سطح شهرستان شخم زمستانه داشته‌ایم که آمار بسیار پایین است و جا دارد کشاورزان را برای انجام شخم زمستانه ترغیب کنیم.

مهرگیلان / مهندس کیا عاشوری امروز، ۱۹ اسفند در قرارگاه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان رشت تامین آب زراعی را از مقوله‌های مهم کشور دانست و اظهار کرد: خیلی از استان‌های ما در فصول کشاورزی با چالش کم آبی مواجه هستند که متاثر از تغییرات اقلیمی و زمین‌شناسی است؛ در برخی مواقع علاوه‌بر تغییرات اقلیمی و زمین شناسی، ساخت‌وسازها هم تهدیدی برای بحران کم‌آبی است.

فرماندار شهرستان رشت افزود: با توجه به اینکه سال گذشته وجود آب پشت سد کاهشی بود اما با تدبیر و همدلی بحران مدیریت منابع آب حل شد. نباید قشر پرتلاش و زحمتکش کشاورز با ۶۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی که قوت غالب را تامین می‌کنند دغدغه تامین آب را داشته باشند.

وی بیان کرد: خروجی جلسات شورای حفاظت از منابع آبی باید کاربردی باشد و از تجربیات سنوات گذشته برای حل بحران آینده بهره گیریم، برای ایجاد انشعابات موقت باید از الان نامه نگاری و مکاتبات لازم انجام شود.

عاشوری با بیان اینکه رکود بازار برنج ما را دچار مشکل کرده است، گفت: با پیگیری‌های انجام گرفته خرید برنج رونق گرفته و در حال حاضر به وضعیت مطلوب فروش در بازار به فروش می‌رسد، اما هزینه‌های کشاورزی بالاست باید در قیمت گذاری مورد توجه قرار گیرد.

فرماندار رشت با بیان اینکه آب‌بندان‌ها ظرفیت بسیار خوبی هستند، تصریح کرد: در شهرستان رشت ۸۵ پهنه آب‌بندان داریم اگر لایروبی شوند و ذخیره‌سازی آب باران صورت گیرد در فصل کشاورزی بسیار کمک کننده خواهد بود.

وی ادامه داد: ذخیره فعلی سد سفید رود ۲۷۸ میلیون متر مکعب آب است که سال گذشته در زمان مشابه ۲۲۳ میلیون متر مکعب بوده با توجه به روند افزایش امسال، شاهد کاهش یک سومی ورود آب به داخل سد هستیم که همین موضوع در آینده کار را با مشکل روبه رو خواهد کرد.

عاشوری در خصوص لایروبی انهار گفت: برنامه ریزی برای لایروبی ۵۰ کیلومتر از انهار در سطح شهرستان صورت گرفته و این اقدام به‌زودی با همت آب منطقه به مرحله اجرا در خواهد آمد؛ توصیه می‌شود کشاورزان و مسئولین محلی هم برای لایروبی انهار بین مزارع برنامه ریزی و اقدام لازم را داشته باشند.

فرماندار شهرستان رشت بیان کرد: در حوزه رفع نقص ایستگاه‌های پمپاژ، دریچه‌سازی در نقاط مورد نیاز، لایروبی آب‌بندان‌ها، حل مشکلات مربوط به چاه‌های آب کشاورزی و غیره اقدامات لازم توسط دستگاه‌های متولی با سرعت بیشتر صورت گیرد، بخشداران هم در حوزه سرزمینی تحت مدیریت خودشان کاملا پیگیر حل دغدغه‌های کشاورزان و نظارت بر امورات داشته باشند.

وی بیان کرد: تاکنون فقط در ۵ درصد اراضی کشاورزی سطح شهرستان شخم زمستانه داشته‌ایم که آمار بسیار پایین است و جا دارد کشاورزان را برای انجام شخم زمستانه ترغیب کنیم.