مدیرعامل شرکت توانیر در نشست بازاندیشی دو دهه اصلاحات اقتصادی صنعت برق، خواستار نقش آفرینی جدی مراکز علمی و پژوهشی در حل چالشهای اصلی و بزرگ صنعت برق شد.

، مصطفی رجبی مشهدی که در جمع متخصصان دانشگاهی و پژوهشگران حوزه اقتصاد و انرژی در پژوهشگاه نیرو سخن می گفت، ضمن ابراز امیدواری نسبت به تداوم برگزاری و تاثیرگذاری این نشستها، گفت: در حال حاضر سرمایه گذاری، سوخت و ناترازی مالی، سه چالش اصلی صنعت برق و بخش انرژی کشور محسوب می شوند.
وی با تاکید بر این که در نگاهی منصفانه صنعت برق در زمینه تدوین سازوکارها، پیاده سازی و ایجاد زیرساختها خوب عمل کرده است، خاطرنشان ساخت: اگرچه نقدهایی وجود دارد، اما با وجود همه راههای رفته در دو دهه گذشته، هنوز هم راههای جدیدی برای طی کردن وجود دارد.
وی که در نشست بازاندیشی دو دهه اصلاحات اقتصادی صنعت برق سخن می گفت، خواستار نقش آفرینی جدی مراکز علمی و پژوهشی در حل چالشهای اصلی و بزرگ صنعت برق شد و تاکید کرد: اگرچه فعالیت پژوهشی امری زمانبر است اما به دلیل شرایط کنونی، درخواست داریم فعالیتهای کوتاه مدت نیز در این مراکز تعریف و دنبال شود.
مدیرعمل توانیر با بیان این مثال که بدون توجه به اقتصاد و قیمت سوخت نمی توان انتظار توجیه پذیر بودن فعالیتها و کارهای بهینه سازی را داشت، تصریح کرد: در زمینه برق نیز بدون توجه به اقتصاد، جریان مالی و قیمت، نمی توان انتظار رونق، حضور بخش خصوصی و تاثیرگذاری گسترده کارهای بهینه سازی را داشت.
رجبی مشهدی به تبلیغ کولر گازی در مناطق معتدل کشور نیز اشاره کرد و گفت: وقتی در شهری که هیچگاه نیاز به کولر گازی نبوده است و حتی کولر آبی نیز کمتر مورد استفاده قرار می گرفت، شاهد استفاده از کولر گازی هستیم، بدون حل چالش قیمت و اقتصاد برق، نمی توان با تدوین قوانین، ممنوعیتی در این زمینه ایجاد کرد.
وی در عین حال به الزام صنایع انرژی بر به ساخت نیروگاههای جدید در قانون مانع زدایی از صنعت برق نیز پرداخت و اذعان کرد: درحقیقت برای صنایع خرید برق از شبکه در مقابل ساخت نیروگاه از سودآوری و توجیه پذیری بیشتری برخوردار است .
مدیرعامل توانیر یادآور شد: در بخش تولید و فروش برق نیز تا زمانی که سایه دولت گسترده باشد، شاهد رونق بیشتری نخواهیم بود.
رجبی مشهدی با بیان اینکه با مصوبات شورای اقتصاد، نرخ بازگشت سرمایه در نیروگاه های تجدید پذیر به ۴ سال کاهش یافته است اذعان کرد: با این حال هنوز هم ورود سرمایه گذار به این حوزه به دلیل عدم استفاد از سرمایه های خود و تلاش برای اخذ تسهیلات از صندوق توسعه ملی، با کندی پیش می رود این درحالی است که نرخ بازگشت سرمایه در نیروگاه های حرارتی اکنون بین ۵ تا ٨ سال است.
ویبا تاکید بر ضرورت تسریع در سرمایه گذاری بخش انتقال، خاطرنشان ساخت: در بخش توزیع با وجود اصلاحات انجام شده در جریان مالی، اما هنوز نیازمند تغییرات در زمینه جداسازی بخش فروش از این شرکتها و تبدیل بخشی از این شرکتها به سیم داری (توسعه و نگهداری شبکه) هستیم.