وزیر اسبق بازرگانی : تامین مالی ، سیستمهای اداری دولتی و بیمه و بازار از مهمترین مشکلات تولید کنندگان است. به گزارش مهر گیلان ، ادغام یا تفکیک وزارتخانه ها، مسئله این است یحیی آل اسحاق در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: تولید کنندگان مشکل کار را در بخش پسینه و پیشینه […]
وزیر اسبق بازرگانی : تامین مالی ، سیستمهای اداری دولتی و بیمه و بازار از مهمترین مشکلات تولید کنندگان است. به گزارش مهر گیلان ، ادغام یا تفکیک وزارتخانه ها، مسئله این است یحیی آل اسحاق در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: تولید کنندگان مشکل کار را در بخش پسینه و پیشینه ، گشایش اعتبار ، بیمه و فروش و وصول پول بخش بازرگانی و از همه مهمتر نبود تقاضا از سوی مصرف کنند عنوان می کند .
او با بیان اینکه تولید یعنی تبدیل مواد اولیه به محصولات مصرفی مانند یخچال ، که البته دارای پیشینه و پسینه ای است ادامه داد: پیشینه این روند شامل کارخانه و مواد اولیه و ماشین آلات و قطعات است و پسینه شامل ترخیص و توزیع ، انبار داری و فروش این محصولات با توجه اعلام نیازهای داخلی و خارجی و سفارش دهندگان است. که ۷۰ درصد این روند امر بازرگانی است و تنها یک مرحله این روند شامل تبدیل مواد اولیه به محصول است.
وزیر اسبق بازرگانی ادامه داد : به نظر می رسد با این گستردگی کاری که وزارت بازرگانی دارد در روند حمایت تولید باید به مسائل بازرگانی بپردازد. وقتی از وزارتخانه صنعت معدن و تجارت صحبت می کنیم باید به یاد داشته باشیم که این وزارتخانه روابط میان تولید و بازگانی ، بازرگانی و مصرف کنند گان ، بازرگانی و صادرات ،بازرگانی و توزیع اصناف و حیطه های متفاوت دیگری با سیاستهای خارجی ، توسعه کشور ، امنیت کشور را بعهده دارد.
آل اسحاق گفت: اگرهمه وظایف وزارت بازرگانی به تولید و نظارت بر توزیع خلاصه می شد که مشکلی نبود. اما یکی دیگر از وظایف بازگانی رسیدگی به اصناف است، اصناف ۴میلیون واحد تولیدی و توزیعی دارد، نوع این توزیع، شبکه های توزیع، تامین غذا ،ذخیره غذا و مواد غذایی به عهده وزارت بازرگانی است، این حوزه ها را نمی توان از یک مدیر توقع مدیریت داشت.
او ادامه داد : امروز وزارتخانه ای داریم با بدنه اجرایی عظیم که چند میلیون پرسنل دارد . ولی این حقیقت با واقعیت تطبیق نمی کند. الان مشکل روز ما دیکته می کند که این معضل ها را بپذیریم.اگر یک وزارتخانه وظایف حاکمیتی همچون نظارت سیاست گذاری هدایت و پشتیبانی را داشته باشد دیگر نیازی به تفکیک نیست.
آل اسحاق گفت: آیا الان وزارتخانه صنعت معدن و تجارت چابک شده است ؟ خیر. اگر دولت به وظایف اصلی خود برگردد می تواند چندین وزارتخانه را ادغام کند ولی اگر این اتفاق بیوفتد. فاطمی امین از مجریان ادغام وزارتخانه ها در سال ۹۰ و معاون برنامه ریزی وزارت صنعت ، معدن و تجارت در سوی دیگر این برنامه گفت : فناوری و تکنولوژی امروزه مسئله ای برای تولید باقی نگذاشته است ، برای هر نوع تولیدی بهترین ماشین آلات با بهترین قیمت در اختیار تولید کنند در بهترین شرایط در چندین کشور در دسترس هستند . اما مشکل ما بازار است.
او ادامه داد: امروزه در دنیا دو ساختار مدیریتی وجود داردیکی وظیفه گرا و دیگری فرایند گرا، تنها حرفی که می تواند ادغام را توجیه کندیکپارچگی مدیریتی است .اگر محیط پر تلاطم و مدام دستخوش تغییر است رویکرد مدیریتی وظیفه گرا پاسخگو نیست باید به سراغ فرایند گرایی برویم .
فاطمی امین گفت: یکی از کارهایی که در سال ۹۰ می باید انجام می شد توزیع مسئولیتها بود.مدیر کل یک بخش صنایع معدنی سه وظیفه دارد ، تنظیم بازار داخلی ،تولید و صادرات ، یعنی اگر کسی مسئول بخش مواد شیمیایی است فقط مسئول تولید نیست.
او افزود : بهترین پاسخ دهنده به این سوال فعالان اقتصادی هستند، من هم موافقم که بروکراسی در کشور سبب دست و پا گیری در تولید و توزیع می شود اما بعد از ادغام وزارتخانه هنوز بروکراسی ها برقرار است. ما در گذشته با راه اندازی شوراهای تولید و توزیع به حل این معضل پرداختیم.
فاطمی امین گفت: باید برای پرداختن به این موضوع از زاویه نگاه دولت و فعالان و بنگاه های اقتصادی به تماشا بنشینیم و فکر کنیم،بر فرض که تفکیک انجام شود یک وزیر به دو وزیر تبدیل می شود، این یعنی انتقال پیچیدگی به سطح بالاتر، دیگر اینکه چرا برای کاهش مشغله وزیر چرا زیر مجموعه وزارتخانه را سبک نمی کنیم .
او ادامه داد: الان واقعا تولید درگیر چیست؟ درگیر وامهای بانکی و بیمه هاست .
فاطمی امین با اشاره به وظایف چهار گانه وزارتخانه صنعت معدن و تجارت ادامه داد: معتقدم یکی از مشکلات صنعتما اینست که بنگاه ها بزرگ متولد شده اند ، باید واحدهای تولیدی پوشاک را از کوچک تا بزرگ در یک فضا ببینیم و اینها را بزرگ کنیم یعنی باید نگاه تولیدی به این بنگاه ها داشته باشیم .
او افزود: در حوزه صادرات باید کارهای مهمی انجام شود ؛ تامین مالی ،بهترین محرک برای صادرات استفاده از منابع صندوق توسعه ملی است که بصورت اعتباری به طرفهای خریدار خارجی داده شود.حالا که در نظام اقتصادی به یکپارچگی رسیده ایم نباید این مهم را از دست بدهیم .
یکپارچگی و هماهنگی بین بخشی از بزرگترین چالشهای کشور ماست .
فاطمی امین گفت : اگر زیر ساختها به خوبی شکل بگیرند به راحتی می توان وزارتخانه ای را که ۵۳هزار نیرو دارد را با یک سوم این میزان اداره کرد . بجای عقب گرد به جلو حرکت کنیم . فریدون احمدی نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: به لحاظ اداری وبروکراسی در دنیا نسبت ۲ به هشتصد است و در ایران این نسبت ۲ به هشتاد، برای حدودهشتاد میلیون جمعیت خوشبینانه اینست که ما ۲ میلیون نفر کارگزار، سرویس دهنده و کارمندداریم امادر دنیا این نسبت به این گونه است که به ازای هر هشتصد نفر ۲نفر کارگزار و کارمند وجود دارد. یعنی بروکراسی ما ۱۰ برابر دنیاست . بخشی از ناکار امدی در فضای کسب و کار به نارسایی های ناشی از بروکراسی کشورمان است که با ادغام یا تفکیک وزارتخانه ها حل نخواهد شد.
او ادامه داد : فلسفه ادغام این بوده که تولید به یکپارچگی برسد و از تولید تا توزیع روندی پیوسته برقرار گردد. هرچه وزارتخانه ها زیادتر باشند کسب و کار به کندی انجام خواهد شد .
احمدی افزود: امروز چه چیزی سبب شده تا به ادغام فکر کنیم، آیا نارسایی در سیستم دیده شده یا کار کارشناسی انجام شده ؟ جواب من خیر است.
احمدی در ارتباط تلفنی گفت: دولتها اگر به کار اصلی خود بپردازند می توانند موثر باشند ، اما دولتها هم وارد لایه میانی شده اند هم کار تصدی گری انجام می دهند. اما قرار است با اجرای اصل ۴۴ دیگر از این مراحل فاصله بگیریم./ انتهای پیام /صدا و سیما
این مطلب بدون برچسب می باشد.
Δ