رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: دست‌هایی پشت پرده از کاهش نرخ ارزی جلوگیری میکنند.

به گزارش مهر گیلان ،آقای محمدرضا پور ابراهیمی با اعلام اینکه نرخ ارز در اقتصاد ایران متاثر از برخی عوامل اقتصادی مانند وضعیت تراز تجاری کشور و برخی عوامل غیراقتصادی مانند تحریم‌ها، سفته بازی و تقاضای کاذب در بازار است، گفت: تقاضا‌های کاذب رو به کاهش است.

وی با تاکید براینکه پیش بینی‌ها از شرایط کنونی و پیش روی حرکت اقتصاد کشور بگونه‌ای است که میزان اثر عوامل غیراقتصادی در تعیین نرخ ارز به حداقل خواهد رسید، افزود: همین موضوع باعث شده علاوه بر کاهش تقاضا‌های کاذب و سفته بازی در بازار، بخشی از منابع ارزی که به‌صورت سپرده‌های فردی و شخصی خارج از شبکه بانکی نگهداری می‌شوند هم در حال بازگشت به چرخه جریان اقتصاد است.

رئییس کمیسیون اقتصاد مجلس گفت: این روز‌ها دو عامل کاهش تقاضا و ورود دلار‌های شخصی به چرخه اقتصاد باعث کاهش نرخ دلار به سوی یک قیمت تعادلی شده، اما گزارش‌هایی رسیده است مبنی بر اینکه دست‌هایی سعی می‌کنند از روند منطقی کاهش قیمت دلار جلوگیری کنند.

پور ابراهیمی تقویت ارزش پول ملی در کنار مدیریت تورم را الویت اصلی همه بانک‌های مرکزی در دنیا خواند و گفت: مجلس به این موضوع ورود کرده است و گزارش‌ها در حال پیگیری است.

وی افزود: مجلس براساس مبنای عرضه و تقاضای بازار و سیستم مرتبط با احکام برنامه ششم توسعه که نرخ ارز را نرخ شناور مدیریت شده تعیین کرده است، مسیر حرکت اقتصادی کشور را دنبال می‌کند.

رئیس کمیسیون اقتصاد درپایان گفت: مطمن هستیم که نرخ ارزی که الان در کشور هست هیچ تناسبی با واقعیت‌های اقتصادی کشور ندارد و بخشی از نرخ ارز به دلیل تقاضا‌های کاذب و فضای روانی و سیاسی و تحریم‌ها باید کاهش پیدا کند و کمتر از این باشد./صدا وسیما