مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان، از استقرار ۶۰ اکیپ شامل ۵۷ اکیپ عملیاتی و سه اکیپ پشتیبانی در راهدارخانه های ثابت و سیار استان خبر داد و گفت: وظیفه بازگشایی و بازنگهداری ۸۹۷ کیلومتر محور شریانی استان را با حدود ۳۶۷ دستگاه انواع ماشین آلات سنگین و نیمه سنگین داریم.

به گزارش مهر گیلان به نقل از ایسنا -غلامعلی نیک فهم، با اشاره به بارش نخستین برف پاییزی در استان گیلان از روز گذشته، اظهار کرد: از عصر روز گذشته در گردنه اسالم – خلخال شاهد بارش برف بودیم که سپس متوقف شد؛ البته انسداد نداشتیم و در حد سفیدپوشی بود و کلیه محورهای استان باز است.

وی با بیان اینکه برنامه ریزی های لازم برای اجرای عملیات برفروبی در سطح محورهای مواصلاتی استان انجام شده است، افزود: طول محورهای شریانی گیلان ۸۹۷ کیلومتر است که تحت تاثیر عملیات برفروبی زمستانی و بازگشایی قرار می گیرد؛ البته ۱۰ هزار و ۲۷۰ کیلومتر نیز راه غیر شریانی داریم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان مجموع راه های شریانی و غیر شریانی استان را بالغ بر ۱۱ هزار کیلومتر دانست و تصریح کرد: در بارش های زمستانی کلیه راه های استان را به دو دسته شریانی و غیر شریانی تقسیم می کنیم و اولویت با بازگشایی راه های شریانی است و برای بازگشایی راه های غیر شریانی از امکانات فرمانداری ها و بخشداری ها و دهیاری ها بهره می گیریم؛ البته بازگشایی راه های داخل شهرها بر عهده شهرداری هاست.

نیک فهم بازگشایی راه های فرعی و روستایی را اولویت برفروبی پس از قطع بارش دانست و گفت: گیلان ۵۰ گردنه برفگیر دارد که مهمترین آنها آستارا – اردبیل، اسالم – خلخال، پونل – خلخال، سیاهکل – دیلمان، رحیم آباد – اشکورات، توتکابن – قوشه لانه، لوشان – کلیشم و ماسوله است.

وی با بیان اینکه وظیفه بازگشایی و بازنگهداری این ۸۹۷ کیلومتر محور شریانی را با حدود ۳۶۷ دستگاه انواع ماشین آلات سنگین و نیمه سنگین داریم، متذکر شد: ۳۹ راهدارخانه ثابت(شامل ادارات شهرستانی راهداری و حمل و نقل جاده ای) و ۱۸ راهدارخانه سیار در سطح استان فعال شده است.

مدیرکل راهداری گیلان از تهیه مخلوط نمک و ماسه جهت یخ زدایی در عملیات زمستانی خبر داد و عنوان کرد: ماشین آلات راهداری را مجهز به تیغه های برفروب و زنجیر چرخ کردیم؛ همچنین ۵۴۲ نیروی راهدار درگیر عملیات زمستانی هستند.

نیک فهم از استقرار ۶۰ اکیپ شامل ۵۷ اکیپ عملیاتی و سه اکیپ پشتیبانی در راهدارخانه های ثابت و سیار استان خبر داد و خاطرنشان کرد: از رانندگان می خواهیم در فصل سرد از مسافرت های غیر ضروری داخل استانی و خارج استانی خودداری کنند.

وی با بیان اینکه در صورت لزوم تردد در محورهای کوهستانی حتما زنجیر چرخ و وسائل گرمایشی به همراه داشته باشید، اضافه کرد: حتی المقدور سفرها در روز انجام شود و قبل از سفر از سامانه شبانه روزی ۱۴۱ وضعیت راه ها را جویا شوید.