یک متخصص کودکان، با اشاره به تفاوت آنفلوانزا با سرماخوردگی، عنوان کرد: بسیاری از افراد آنفلوانزا را با سرماخوردگی اشتباه می گیرند، در حالی که آنفلوانزا برخلاف سرماخوردگی شروع ناگهانی دارد و همراه با تب بالاست.

به گزارش مهر گیلان-دکتر اسماعیل نورصالحی ، آنفلوانزا را یک بیماری ویروسی دانست و اظهار کرد: متاسفانه امسال شاهد شیوع زودتر بیماری آنفلوانزا بودیم و انتظار داشتیم یک ماه دیرتر شیوع پیدا کند.

وی با اشاره به غافلگیری افراد در مواجهه با آنفلوانزا، افزود: ویروس آنفلوانزا سه تیپ دارد که تیپ اول در حیوانات و انسان، تیپ دوم در پستانداران و انسان و تیپ سوم فقط در انسان دیده می شود.

این متخصص کودکان، با بیان اینکه بیماری آنفلوانزا با تب ناگهانی شروع می شود، تصریح کرد: این تب معمولا بالای ۳۸ درجه بوده و همراه با خستگی و سردرد و بدن درد و سرفه های خشک است؛ البته در کودکان شاهد اسهال و استفراغ نیز هستیم.

نورصالحی با اشاره به تفاوت آنفلوانزا با سرماخوردگی، عنوان کرد: بسیاری از افراد سرماخوردگی را با آنفلوانزا و آنفلوانزا را با سرماخوردگی اشتباه می گیرند، در حالی که آنفلوانزا بر خلاف سرماخوردگی شروع ناگهانی دارد و همراه با تب بالاست، اما در سرماخوردگی شاهد سروع تدریجی بیماری هستیم.

وی با بیان اینکه آنفلوانزا با تب ناگهانی شروع می شود و سپس سایر علائم بروز می کند، گفت: ابتلا به آنفلوانزا در یک سری افراد بسیار خطرناک است و ممکن است جان آنان را به خطر بیاندازد لذا در کودکان زیر پنج سال به ویژه کمتر از شش ماه تشخیص و درمان آنفلوانزا بسیار مهم است.

این متخصص کودکان مادران باردار یا تازه زایمان کرده و افراد بالای ۶۵ سال نیز خواست که بسیار مراقب باشند و بیان کرد: افرادی که دچار ضعف سیستم ایمنی و سرطان و بیماری خاص و بیماری های مزمن قلبی، کلیوی و تنفسی هستند نیز باید به علائم آنفلوانزا توجه کنند.

وی با بیان اینکه افراد چاق با بی.ام.آی بالا ۴۰ نیز باید بیشتر مراقب آنفلوانزا باشند، اضافه کرد: بیماری آنفلوانزا به دو روش منتشر می شود که روش اول از طریق محیط و فضاست، یعنی فرد مبتلا با عطسه و سرفه ویروس را پخش می کند و کودکان در این محیط مبتلا می شوند، اما در روش دوم با دست زدن کودکان به اشیای آلوده و سپس دست زدن به چشم و دهان امکان ابتلا وجود دارد.

نورصالحی با اشاره به تفاوت بروز علائم آنفلوانزا در افراد مختلف، یادآور شد: افراد با سیستم ایمنی مقاوم تر علائم خفیف تری را بروز می دهند، اما همین بی علامت بودن می تواند موجب انتشار بیشتر ویروس شود و سایر افراد را بیمار کند لذا یک روز قبل از بروز علائم و پنج تا هفت روز بعد از بروز علائم، این بیماری مسری است و استراحت یک هفته ای الزامی است.

وی از کودکان دبستانی مبتلا به آنفلوانزا خواست زودتر از یک هفته سر کلاس حاضر نشوند و اضافه کرد: والدین دقت کنند و اگر کودکان دچار تب بالا شدند حتما به پزشک متخصص مراجعه کنند، زیرا تاخیر در مراجعه به پزشک می تواند کودک را دچار عوارض ناخواسته کند.

این متخصص کودکان با بیان اینکه هر کودک زیر سه ماه و بین سه تا شش ماه در صورت تب بالای ۳۸ حتما باید به پزشک مراجعه کند، متذکر شد: مادران حتما تب سنج در خانه داشته باشند و دمای بالای ۳۷.۹ درجه را جدی بگیرند، زیرا نشان دهنده تب کودک است و در کودکان دارای زمینه تشنج می تواند خطرناک باشد.

وی طولانی شدن تب بیش از سه روز را نیز خطرناک دانست و گفت: کودکی که بیش از یک هفته سرفه می کند و کودکی که بیماری مزمن دارد نیز در صورت بروز علائم آنفلوانزا حتما باید به پزشک مراجعه کند.

نورصالحی، گوش درد و تنگی نفس را از عوارض مهم بعد از آنفلوانزا دانست که باید به پزشک مراجعه شود و خاطرنشان کرد: اگر کودکی آنفلوانزا گرفته و بعد از یک هفته بهبودی مجددا مبتلا شده، احتمالا دچار عوارض عفونی شده و نیازمند آنتی بیوتیک است؛ کم آب شدن بدن کودک بعد از آنفلوانزا نیز خطرناک است و باید به پزشک مراجعه شود.

وی درباره روش درمان آنفلوانزا بیان کرد: مبتلایان باید استراحت کنند و مایعات فراوان همچون آبمیوه های طبیعی و سوپ و آبگوشت بخورند؛ برای کودکان استراحت و تغذیه بسیار مهم است و در صورت بدن درد و تب استفاده از مسکن ها ضرورت دارد؛ البته اگر کودک دچار تب بالا هرگز از آسپرین استفاده نشود، زیرا آسپرین برای کودک تب دار عوارض خطرناکی دارد.

این متخصص کودکان، با بیان اینکه برخی از خانواده ها بر مصرف آنتی بیوتیک تاکید دارند، گفت: آنتی بیوتیک نه تنها مقاومت ایجاد می کند، بلکه اثری ندارد؛ البته از آنتی بیوتیک برای درمان عارضه آنفلوانزا همچون ذات الریه و برونشیت و گوش درد استفاده می شود که حتما باید با تجویز پزشک متخصص باشد.

نورصالحی با تاکید بر لزوم پیشگیری از آنفلوانزا، خاطرنشان کرد: بهداشت فردی بسیار مهم است و در فضای بسته مانند کلاس حتما ماسک استفاده شود و تهویه مناسب و فاصله مناسب وجود داشته باشد؛ همچنین تزریق واکسن برای کودکان بالای شش ماه تا ۹ سال توصیه می شود.

  • منبع خبر : ایسنا