یک متخصص ارتوپدی گفت: بسیاری از افراد عادت دارند برای رفع خستگی بدن خود، قولنج بشکنند که این عادت، آسیب زا است.

به گزارش مهر گیلان – علی ترکمان، در گفتگو با رادیو سلامت با بیان اینکه صداهایی که در مفاصل ایجاد می‌شود تقریباً در همه مفاصل از مفاصل انگشتان تا ستون فقرات و ناحیه زانو و مچ پا وجود دارد، افزود: این روزها افراد شکستگی قلنج را زمانی انجام می‌دهند که در عضلات خود احساس درد و خستگی می‌کنند، با فشار آوردن به ناحیه مربوطه، باعث شکستن قلنج شده و احساس راحتی می‌کنند.

وی ادامه داد: البته این کار، هیچ مشکلی برای افراد ایجاد نمی‌کند و در واقع پاتولوژی یا بیماری به حساب نمی‌آید؛ اما اگر به طور مرتب افراد مجبور هستند، این کار را انجام دهند که به آن آرامش برسند، در طولانی مدت به مفاصل و غضروف‌ها آسیب وارد می‌کنند؛ زیرا که ما برای این کار به مفاصل فشار زیادی وارد می‌کنیم تا قولنج انجام شود. از این رو تکرار و انجام مداوم آن سبب شل شدن مفاصل و آسیب به آنها می‌شود.

ترکمان افزود: خود این حرکت (قولنج) که با فشار روی مفصل انجام می‌شود اگر تکرار و در طولانی مدت استفاده شود می‌تواند به مفصل آسیب بزند. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که این کار را انجام ندهند؛ البته انجام آن اگر به ندرت باشد مشکلی ایجاد نمی‌کند ولی نباید به این قضیه عادت کنیم تا همیشه مجبور باشیم که این کار را انجام دهیم تا احساس راحتی کنیم؛ چون اگر این عادت را ترک کنیم به راحتی و بدون انجام این کار می‌توانیم به آن راحتی که مدنظرمان هست، چه از نظر عصبی و چه از نظر وضعیت جسمانی برسیم و دیگر نیازی به قولنج نباشد.

این متخصص ارتوپدی با اشاره به حساس بودن ناحیه گردن در بدن گفت: گردن مهم است؛ به خاطر اینکه نقاط گردن نسبت به ستون فقرات کمری، در ناحیه گردن باریک‌تر است و اگر فشارهای خیلی زیاد به ناحیه گردن وارد کنیم ممکن است، که به نخاع و ریشه‌های عصبی هم آسیب بزند. بنابراین در ناحیه‌ی گردن باید حساس‌تر باشیم و بیش‌تر دقت کنیم.

وی با اینکه بعضی افراد هستند که در موقع ایستادن یه مقدار قوز می‌کنند، ادامه داد: در واقع آن انحناهایی که به طور طبیعی در ستون فقرات وجود دارد در این حالت بیش از حد افزایش پیدا می‌کند یعنی در واقع آن قوزی که به طور طبیعی در ناحیه ستون فقرات پشتی وجود دارد و آن گودی یا فرو رفتگی که به طور طبیعی در ناحیه ستون فقرات کمری وجود دارد، گاهی اوقات افزایش پیدا می‌کند. اگر ما به طور نرمال ننشینیم و درست نایستیم، ممکن است باعث خستگی عضلات و ستون فقرات شود همین امر منجر شود که فرد این احساس را پیدا کند که باید یک ماساژ بدنی یا قولنج انجام دهد؛ اما برای این کار بهتر است به کلینیک‌های فیزیوتراپی مراجعه کرد تا با آموزش‌های صحیح درست ایستادن و درست نشستن آشنا شد.

ترکمان در پایان اظهار داشت: در واقع صحیح ایستادن و صحیح نشستن پارامترهایی دارد که در کلینیک‌های فیزیوتراپی آموزش می‌دهند تا چطور باید به طور صحیح بنشینیم و چطور به طور صحیح بایستیم. یعنی باید عضلات تقویت شوند تا ما بتوانیم آن قامت طبیعی را در موقع نشستن یا راه رفتن یا خوابیدن رعایت کنیم و اینها نیاز دارد که یک سری از گروه‌های عضلانی همچون عضلات ناحیه شکم، عضلات بین دو کتف و…، حتماً تقویت شود تا بتوانیم قامت نرمالی در موقع فعالیت‌های روزانه داشته باشیم.