برنج در بسیاری از خانه‌های ایرانی یک رژیم غذایی اصلی است، در واقع می‌توان گفت که بسیاری از ایرانی‌ها هر روز آن را می‌خورند. اما چیزی که اکثر ما نمی‌دانیم این است که اگرچه برنج منبع خوبی از انرژی به شکل کربوهیدرات برای ما است، خوردن بیش از حد آن می‌تواند عوارض جانبی داشته باشد.

به گزارش مهر گیلان-برنج به عنوان یک دانه غلات، پرمصرف‌ترین غذای اصلی برای بخش بزرگی از جمعیت بشری جهان، به ویژه در آسیا است. این کالا پس از نیشکر و ذرت سومین کالای کشاورزی در جهان است. برنج مهمترین غله از نظر تغذیه و کالری دریافتی انسان است که بیش از یک پنجم کالری مصرفی انسان در سراسر جهان را تامین می‌کند.

برنج، یک لپه‌ای، به طور معمول به عنوان یک گیاه یک ساله کشت می‌شود، اگرچه در مناطق گرمسیری می‌تواند به عنوان یک محصول چند ساله کاشته شود و می‌تواند تا ۳۰ سال محصول جیره تولید کند. کشت برنج برای کشورها و مناطقی که هزینه‌های کارگری کم و بارندگی زیاد دارند، بسیار مناسب است، زیرا کشت برنج کار فشرده‌ای است و به آب فراوان نیاز دارد.
عوارض مصرف زیاد برنج
۱. سمیت آرسنیک

برنج نسبت به سایر محصولات غذایی آرسنیک بیشتری جمع می‌کند. در واقع، این تنها بزرگترین منبع غذایی آرسنیک غیر آلی است که شکل سمی‌تری دارد. در حالی که آرسنیک غذایی به طور کلی در مقادیر کم وجود دارد و هیچ علامت فوری مسمومیت ایجاد نمی‌کند، مصرف طولانی مدت آرسنیک غیرآلی ممکن است باعث مشکلات عصبی مختلف در کودکان و نوجوانان شود، مانند اختلال در تمرکز، یادگیری و حافظه، کاهش هوش و روابط اجتماعی.
هم اکنون دیگران می‌خوانند


۲. دیابت

برنج حاوی کربوهیدرات‌هایی است که در واقع برابر با داشتن قند است. بنابراین مصرف مکرر برنج در مقادیر زیاد می‌تواند باعث ایجاد بیماری دیس شود. تیمی از محققان دریافتند که خوردن برنج سفید به صورت روزانه می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ و همچنین چاقی را افزایش دهد.
۳. جایی برای رژیم غذایی متعادل باقی نمی گذارد

مصرف بیش از حد برنج یا هر ماده غذایی دیگر ممکن است باعث شود که شما از سایر مواد مغذی مورد نیاز بسیار کم استفاده کنید. با گذشت زمان بدن دچار کمبودهایی مانند ویتامین A، روی، آهن می‌شود.
۴. برنج از جذب چندین ویتامین و مواد معدنی جلوگیری می‌کند

برنج زمانی که به صورت زیاد مصرف شود، جذب مواد مغذی حیاتی مانند روی را کاهش می‌دهد. وابستگی به برنج به عنوان یک منبع غذایی غالب نیز منجر به کمبود ویتامین A می‌شود.
۵. بر متابولیسم گلوکز در بدن تأثیر می‌گذارد

در نتیجه کالری کم و محتوای کربوهیدرات بالا، خوردن بیش از حد برنج ممکن است بر متابولیسم گلوکز و تولید انسولین در بدن شما تأثیر منفی بگذارد. این می‌تواند منجر به افزایش وزن، مقاومت به انسولین و حتی دیابت شود.

۶. ایجاد نفخ شکم

برنج به راحتی معده شما را پر می‌کند و ممکن است احساس نفخ کنید. بلافاصله بعد از خوردن برنج به رختخواب رفتن برای سلامتی خوب نیست. اگرچه، خوبی برنج این است که به راحتی هضم می‌شود. همچنین پس از خوردن برنج اغلب احساس گرسنگی می‌کنید و این منجر به پرخوری می‌شود.
۷. افزایش وزن

برنج پخته حاوی کالری بالایی است و به همین دلیل مصرف برنج می‌تواند وزن شما را افزایش دهد. برای اینکه وزن خود را کنترل کنید، برنج را در مقادیر متوسط مصرف کنید.
۸. ایجاد بی حالی

اگر در ناهار خود برنج زیادی میل می‌کنید، ممکن است بلافاصله بعد از غذا احساس خواب آلودگی کنید. این به این دلیل است که برنج کالری بالایی دارد و پس از شروع فرآیند متابولیسم بدن شما را خسته می‌کند.

  • منبع خبر : تهران بهشت