مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گیلان گفت: در نیمه نخست امسال 51 هزار و 345 واحد اقتصادی گیلان در بخش‌های مختلف توسط بازرسان، کارشناسان حوزه نظارت بازرسی شدند که به دنبال آن 6 هزار و 632 واحد اقتصادی متخلف 18 هزار و 352 میلیارد و 458 میلیون ریال جریمه شدند.

مهر گیلان / تیمور پورحیدری تصریح کرد: در ۶ ماهه سال ۱۴۰۲ واحدهای اقتصادی شامل تولیدی‌ها، صنوف، مراکزخدماتی، انبارها، سردخانه‌ها، مراکز نگهداری کالاها، فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای عمده فروشان، بنکداران، خبازی‌ها، میادین میوه و تره بار توسط بازرسان و کارشناسان حوزه نظارت بنگاه‌های اقتصادی در سطح استان بازرسی شدند.

وی عنوان کرد: باتوجه به بررسی های انجام شده استفاده و بکارگیری از روش های نوین بازرسی در کشف تخلفات اعم از سامانه های الکترونیکی انبار و تجارت تاثیر بسزایی در این نظارت ها پ شناسایی متخلفان داشته است.

وی تصریح کرد: از ۵۱ هزار و ۳۴۵ واحد اقتصادی که در این مدت مورد بازررسی قرار گرفتند پرونده ۶ هزار و ۶۳۲ واحد اقتصادی منجر به تخلف برای سیر مراحل قانونی به ادارات تعزیرات حکومتی در سطح استان ارسال شد که ارزش ریالی پرونده‌های متشکله ۱۸ هزار و ۳۵۲ میلیارد و ۴۵۸ میلیون ریال بود.

پورحیدری اضافه کرد: در حوزه قاچاق کالا طی ۶ ماه گذشته ۵ هزار و ۴۲۹ مورد بازرسی در حوزه مواد آرایشی و بهداشتی، تجهیزات پزشکی، خوراکی و آشامیدنی، لوازم خانگی، لوازم یدکی خودرو، سیگار و دخانیات، کیف، کفش و پوشاک انجام و ۱۹۲ پرونده تخلف به ارزش پنج هزار و ۵۰۳ میلیارد و ۳۱۱ میلیون ریال تشکیل شد.

وی افزود: از این تعداد ۲۲۷ دست پوشاک قاچاق در یکی از واحدهای عرضه شهرستان لاهیجان به ارزش چهار میلیارد و ۲۳۵ میلیون و ۷۰۰ هزار ریال و ۸۵۰ دست پوشاک غیر مجاز به ارزش سه میلیارد و ۷۵۷ میلیون و ۹۰۰ هزار ریال در واحدی در گلسار رشت کشف و ضبط شد.

وی اظهار کرد: ۲۶۸ مورد کود قاچاق نیز به ارزش ۵۷۰ میلیون و ۵۳۵ هزار ریال و ۱۹۱ هزار و ۲۱۰کیلوگرم خوراک دام به ارزش یک میلیارد و ۱۴۴ میلیون و ۵۸۳ هزار و ۶۰ ریال در انباری غیر مجاز در شهرستان رشت کشف شده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گیلان در ادامه به کشف ۱۸۱ هزار و ۹۵۵ دستگاه لوازم خانگی قاچاق به ارزش بیش از هشت هزار و ۴۴۰ میلیارد و۶۳۴ میلیون ریال اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از موارد کشف شده در این بازرسی ها پنج هزار ۹۴۰ کیلوگرم شکر قاچاق به ارزش یک میلیارد و ۳۳۹ میلیون و ۸۰۰ هزار ریال از طریق سامانه تجارت در یکی از مراکز عرضه تجهیزات پزشکی شهرستان رشت بود.

پورحیدری تصریح کرد: در این بازرسی ها سه هزار و ۱۱۶ تجهیزات پزشکی به ارزش ۸۵ میلیارد و ۱۲۰ میلیون و ۱۱ هزار و ۸۱۴ ریال و ۴۱ دستگاه تجهیزات یارانه ای به ارزش ۵۰۴ میلیون و ۶۰۰ هزار ریال نیز در یکی از مراکز عرضه تجهیزات پزشکی شهرستان رشت کشف شد.

به گفته وی، امسال ۲۱۸ حلقه لاستیک به ارزش ۲۷ میلیارد و ۶۵۷ میلیون و ۸۵۰ هزار ریال در انبار غیرمجاز در شهرستان رشت و ۲۸ دستگاه دوچرخه و تجهیزات مربوط به آن به ارزش ۸۳۱ میلیون ریال و ۴۲۸ قلم لوازم آرایشی تقلبی و قاچاق در انبار نگهداری کالای غیرمجاز به ارزش ۵۳۰ میلیون ریال و ۸۲۹ قلم لوازم آرایشی قاچاق به ارزش ۲ میلیارد و ۲۱ میلیون و ۸۰۰ هزار ریال بدست آمده است.

۷۸ مشاور املاک در گیلان پلمب شدند

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت گیلان همچنین از انجام ۶ هزار و ۹۳۰ بازرسی از واحدهای صنفی استان خبر داد و افزود: طی این بازرسی ها برای ۸۹۴ واحد به ارزش پنج میلیارد و ۷۹ میلیون تومان پرونده تخلف تشکیل شده است.

پورحیدری ادامه داد: ۵۴۴ واحد به دلیل عدم صدور صورت حساب، ۴۳۵ مورد عدم درج قیمت و نصب نرخ نامه، ۱۵۳ واحد عدم اخذ پروانه کسب، ۱۸ مورد گرانفروشی، و ۵۸ واحد برای عدم اجرای تکالیف واحدهای صنفی متخلف شناخته شدند.

وی تصریح کرد: از ابتدی سال جاری تاکنون ۷۸ واحد مشاوراملاک نیز پلمب شده بودند که با رفع مشکلات این واحدها فعالیت خود را از سر گرفتند. همچنین به مناسبت بازگشایی مدارس نیز از ۷۲۹ واحد عرضه پوشاک بازرسی به عمل آمد و برای ۷۰ واحد به ارزش یک میلیارد و ۹۳۸ میلیون و ۸۰۴ هزار ریال پرونده تشکیل شد