رئیس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث استان گیلان در گفتگوی ویژه خبری از انجام ۱۱۲ هزار ماموریت امدادی توسط پایگاه‌های اورژانس گیلان خبر داد.

مهر گیلان / دکتر جمشید محمدی – رئیس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث استان گیلان با حضور در گفتگوی ویژه خبری شبکه استانی باران، گفت: در ۹ ماهه سال‌جاری قریب به ۱۱۲ هزار ماموریت امدادی توسط پایگاه‌های اورژانس ۱۱۵ در گیلان انجام شده است که از این تعداد ۲۶ هزار ماموریت مربوط به حوادث ترافیکی بوده و ۸۴ هزار ماموریت مربوط به موارد غیر ترافیکی و بیماری‌ها بوده است که به طور متوسط ۲۳ درصد ماموریت‌های اورژانس در این ۹ ماهه، به ماموریت‌های تصادفی مربوط می‌شود و مابقی غیر تصادفی است.

وی افزود: در اجرای طرح امداد زمستانی، پرسنل اورژانس در طول این ایام در حال آماده باش هستند و در نقاط حساس با توجه به شناخت قبلی استقرار می‌یابند.

دکتر محمدی با بیان اینکه اورژانس گیلان با قریب به ۷۰۰ نفر نیرو در سراسر استان و ۸۶ پایگاه، آماده امدادرسانی به هم‌وطنان عزیز و خصوصاً مسافرین محترم می‌باشد، گفت: خوشبختانه پرسنل اورژانس با آموزش‌های لازم و انصافاً با تلاش مضاعف و با مهارت خوب و دلسوزانه و متعهدانه در خدمت مردم هستند. اورژانس یکی از دستگاه‌های خدمات‌رسانی است که صفر تا صد خدمات آن رایگان است و در این شرایط پردد مسافر با توجه به شرایط اقلیمی، پذیرای مسافرین و مهمانان با تراکم بالا در شهر رشت و استان می‌باشد.

رئیس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث استان گیلان در رابطه با توسعه اورژانس‌های تخصصی به خصوص اورژانس بانوان، افزود: خوشبختانه ما جز تعداد معدود استان‌های کشور هستیم که اورژانس بانوان را راه اندازی کردیم و جز تنها اورژانسی هستیم که در کشور علاوه بر پرسنل عملیاتی و تکنسین، از راننده خانم در آمبولانس استفاده می‌کنیم که این تنها صرفاً در گیلان در حال اتفاق است. از طرفی برنامه‌ریزی ما بر این است که تعداد پایگاه اورژانس را افزایش دهیم و جدای از این ظرفیت، از توانمندی خانم‌ها در مهم‌ترین و حساس‌ترین جای اورژانس که تریاژ و دیسپچ هست، استفاده می‌کنیم.

دکتر جمشید محمدی ادامه داد: مهم‌ترین اصل این است که بتوانیم جامعه را توانمند کنیم، یعنی در بحث آموزش بیشتر کار کنیم تا هموطنان‌مان بتوانند کارهای اولیه و فن‌های ساده را یاد بگیرند تا خدای نکرده در صورت بروز اتفاق در منزل یا در راه، اقدامات اولیه را با هدایت کارشناسان، در مرکز اورژانس، انجام بدهند.

وی با اشاره به فعالیت ۸۶ پایگاه در سراسر استان، تاکید کرد: از این تعداد ۴۹ پایگاه جاده‌ای، در محورهای مواصلاتی و جاده‌های فرعی قرار دارند و ۳۶ پایگاه شهری و یک پایگاه امداد هوایی نیز در حال خدمت‌رسانی به مردم است.

رئیس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث استان گیلان در مورد خدمات اورژانس هوایی، افزود: اورژانس هوایی در استان گیلان به مانند سایر استان‌های دیگر با توجه به شیوه‌نامه‌های موجود از یک فروند بالگرد با کارشناسان خبره استفاده می‌کند و اگر حادثه‌ای رخ دهد، طبق هماهنگی از طریق هدایت عملیات، در استان، بالگرد اعزام خواهد شد. معمولاً بالگرد برای بیمارانی اعزام می‌شود که به مراکز مجهزتر صورت بگیرد و این اولویت ما و بسیار مهم است اگر حیات بیمار در خطر باشد از امکانات بالگرد استفاده می‌کنیم تا بیمار سریع‌تر به مرکز درمانی، انتقال یابد.

وی با اشاره به اینکه در استان گیلان میانگین رسیدن بر بالین بیمار در شهرهای بزرگ و کلان شهرها ۱۵ دقیقه و در جاده‌ها ۱۸ دقیقه می‌باشد، تصریح کرد: نمی‌توان این میانگین را دقیقاً تعریف کرد، زمانی است که اورژانس ظرف ۴ دقیقه به محل حادثه می‌رسد، ولی استاندارد رسیدن در شهرها ۱۲ دقیقه و در جاده‌ها ۱۵ دقیقه است. در زمان‌های پر ترافیک، موتور آمبولانس جهت انجام کارهای اولیه بر بالین بیمار حاضر می‌شود و در آنجا می‌ماند تا آمبولانس، به صحنه برسد.

دکتر محمدی با تاکید بر توانمندسازی جامعه گفت: هماهنگی های لازم با آموزش و پرورش و مدارس استان گیلان جهت آموزش دانش‌آموزان به عنوان همیاران اورژانس انجام شده است، بدین صورت که از هر مدرسه تعدادی دانش آموز معرفی شده و در کلاس‌های آموزشی اورژانس شرکت کنند، همچنین این طرح با هماهنگی شهرداری‌های محترم، در محلات راه‌اندازی شده تا افراد، تحت عنوان همیاران اورژانس، مورد آموزش قرار بگیرند. تاکید ما بر این است که آموزش کمک‌های اولیه را در جامعه بسط دهیم و از همین جا اعلام می‌کنیم که ادارات دولتی و چه غیر دولتی می‌توانند به صورت رایگان در کلاس‌های آموزشی اورژانس شرکت کنند.

وی به مردم توصیه کرد: که هر کجا که احساس کردند حیاتشان یا خانواده آن‌ها در خطر است بلافاصله با اورژانس تماس بگیرند، ما خود را مکلف می‌دانیم از هر کجا که تماس گرفته شود به آن‌ها کمک کنیم چون هیچ کاری با ارزش‌تر از نجات انسانها نیست، هر چقدر در این راستا هزینه بکنیم، سرمایه‌گذاری است.

رئیس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث استان گیلان با اشاره به اینکه در ۹ ماه امسال اورژانس ۳۳ مورد احیای قلبی ریوی را انجام داده و ۱۰ زایمان موفق در آمبولانس توسط تکنسین‌های توانمند اورژانس گیلان، انجام شده است، گفت: در ارتباط با اورژانس فردی که مطلع‌تر است تماس گرفته و با دقت سعی کند که آدرس را درست ارائه کند و ضمن پاسخ به سوالات کارشناسان اورژانس از خدمات اورژانس بهره‌مند شود.

وی در پایان با اشاره به ارتباط با ناشنوایان؛ خاطرنشان کرد: هماهنگی با اداره بهزیستی انجام شده و تمام مشخصات این افراد در حال بارگذاری است و ارتباط راحت با ناشنوایان در حال انجام می‌باشد.