رحیم شوقی در بازدید از لایروبی پهنه شماره ۳ تالاب عینک به همراه کریمی کرنق رئیس کمیسیون بهداشت،محیط زیست و خدمات شهری شورا با بیان اینکه پس از انعقاد قرارداد شرکت آب منطقه ای گیلان با شهرداری فاز احیای آب بندان عینک رشت آغاز شد، تصریح کرد: تالاب عینک شامل ۴ پهنه به وسعت ۳۲ هکتار می باشد که پهنه ۳ به وسعت ۸.۴ هکتار در طول سالیان گذشته لایروبی نشده بود.

مهر گیلان / شوقی به تدوین سند راهبردی احیای آب بندان عینک رشت اشاره کرد و گفت: سند مذکور با محوریت مطالعه، ساماندهی و باز زنده سازی آب بندان عینک تدوین شده است و در این راستا لایروبی پهنه سوم در دستور کار قرار گرفت که عملیات لایروبی از ابتدای تیر ماه اغاز شده و طی ماه های آینده به اتمام می رسد.

وی از پیشرفت فیزیکی ۴۵ درصدی لایروبی آب بندان عینک رشت خبر داد و اذعان کرد: با اتمام عملیات لایروبی پهنه شماره ۳ به میزان ۱/۱ متر عمق آب بندان عینک افزایش می یابد و به طور میانگین به نزدیک ۴ متر خواهد رسید.

شهردار رشت با اشاره به اینکه افزایش حجم آبگیری آب بندان و تامین حداقل نیاز جهت پایداری اکوسیستم آبی از مزایای لایروبی آب بندان عینک رشت است، خاطرنشان کرد: رفع آلودگی های زیست محیطی، بازگشت به شرایط طبیعی گذشته و جوان سازی آب بندان و همچنین احیای تنوع گونه های بومی و افزایش بردباری این گونه ها از دیگر مزایای لایروبی آب بندان عینک رشت است. 

شوقی، بازو سازی را از جمله برنامه ها برای باز زنده سازی تالاب عینک رشت ذکر کرد و یادآور شد: مسیر پیاده راه و دوچرخه سواری برای اطراف آب بندان عینک پیش بینی شده و این امر موجب ایجاد مسیرهای گردشگری و حفاظت اراضی پیرامون در مقابل جریان های سیلابی می شود ضمن اینکه حفظ منابع آبی، جلوگیری از هدر رفت آب و کنترل پساب را به همراه دارد.

آب بندان عینک با چشمه های زیرزمینی و ۳۲ هکتار وسعت بزرگ ترین تالاب درون شهری گیلان محسوب می شود.

این آب بندان دارای چهار پهنه اصلی و یک پهنه کوچک است که از شرق به تقاطع غیر همسطح شهدای گمنام، از شمال به بلوار شهید افتخاری، از جنوب به پارک دانشجو و مناطق مسکونی غیر مجاز و از غرب به شرکت دخانیات رشت منتهی می شود.